Raahen seurakunnan ympäristödiplomi

hautausmaa, havuja maassa ja rauta-aita haudan ympärillä.

Kirkon ympäristödiplomi on perustettu vuonna 2001. Ympäristödiplomi ohjaa seurakuntia hoitamaan hautausmaita ja kirkkopuistoja, luonto- ja ympäristömyönteiseen toimintatapaan. Ajatuksena on, että myös tulevaisuudessa omaiset ja hautausmaiden muut vierailijat voivat kokea ne levollisina ja lohduttavina ympäristöinä.

Raahen seurakunta sai ympäristödiplomin vuonna 2023. Kirkkohallituksen myöntämä ympäristödiplomi tarkoittaa Raahen seurakunnassa sitä, että jätteet lajitellaan, kierrätetään ja minimoidaan jätteet, joita ei voida uudelleen hyödyntää. Kukkien ja muiden kasvien lannoituksessa suositaan luonnonmukaisia vaihtoehtoja, kuten biohiili, komposti ja kalkki. Hautausmailla panostetaan tulevaisuudessa myös perenna- ja kukkapesäkkeettömiin hoitomahdollisuuksiin. Omaisille suositellaan kuorettomia kynttilöitä, kestäviä lyhtymalleja sekä yhden ruusun mallia kukkalaitteiden sijaan. Lisäämme ympäristömyönteisyyttä, myös tiedottamalla aktiivisesti sosiaalisessa mediassa ja lisääntyvinä opasteina seurakunnan tiloissa ja hautausmaiden alueilla. Hautausmailla on opastetarroin merkatut astiat eri jätteenkierrätys materiaaleille.

Meidät seurakunnan työntekijöinä on opastettu kestävän käytön periaatteisiin ja olemme mielellämme tukemassa myös seurakuntalaisia, kysymyksissä vastuullisista ja ympäristömyönteisistä toimintamalleista jokaisen kirkon ja hautausmaan alueella. Yhdessä seurakuntalaisten ja hautausmailla kävijöiden kanssa, saamme aikaan viihtyisät ja luontoa kunnioittavat tavat, jotka siirtyvät myös jälkipolville.

Loppuun voisimme ottaa esimerkkinä, mitä etuja seurakunnassamme on saavutettu tietämyksen kasvaessa. Otamme esimerkiksi hyvin luonnollisen ja meitä lähellä kaikkia olevan puun, josta valmistetaan biohiili, joka on alkuainehiili ja jossa biomassan luonnollinen huokosrakenne on säilynyt. Biohiilen pinta-ala on suuri suhteessa käytettyyn määrään, joten se tasapainottaa kosteusolosuhteita ja vähentää selvästi kastelun tarvetta. Biohiilen etuihin kuuluu myös PH-tasapainon parantaminen maa-aineksessa. Rakenteensa ansiosta biohiili voi säilyä maaperässä jopa tuhansia vuosia hiilivarastona ja auttaa osaltaan kamppailussa ilmastonmuutosta vastaan.

TEKSTI JA KUVAT:

Seurakuntamestarit Markku & Inka Alaraappana, Tanja Merikanto ja Tuomo Mettovaara

2024-04-23 14:09:05.0