Hautaan siunaamisen valmistelut

Hautajaisten valmisteluissa omaisten tukena ovat seurakunta ja hautaustoimisto.

Sanomakellot

Raahen seurakunnassa soitetaan sanomakellot vainajalle. Omaiset ovat tervetulleita kirkkopihaan kuuntelemaan noin 10 minuuttia soivia sanomakelloja.
Sanomakellojen soittoajoista lisää tietoa kirkkoherranvirastosta ja seurakuntatoimistoista.

Siunaustilaisuudesta sopiminen

Siunaustilaisuuden aika, paikka, siunaava pappi ja kanttori varataan Raahen seurakunnan kirkkoherranvirastosta, Ruukin seurakuntatoimistosta tai Vihannin seurakuntatoimistosta.
Papin kanssa sovitaan tapaaminen, jossa käydään läpi siunaustoimituksen, hautaan laskun ja muistotilaisuuden vaiheet. Musiikki valitaan kanttorin kanssa.

Hautapaikka

Hautapaikka sovitaan siunaustilaisuuden järjestelyjen yhteydessä. Tarvittaessa voidaan hautasija katsoa yhdessä seurakuntamestarin kanssa hautausmaalla.

Yksityisen hautaustoimiston kanssa asioidaan yleensä ainakin arkun ja hautakiven hankintaan sekä vainajan pukemiseen ja kuljetukseen liittyvissä asioissa. Hautaustoimisto hoitaa korvausta vastaan myös muut hautajaisten järjestelyt omaisten toiveiden mukaisesti