Hautajaisten jälkeen

Tukea suruun

Suru läheisen poismenosta ei pääty hautajaisiin. Läheisen menettämisestä voi kuitenkin pikkuhiljaa selvitä, askel kerrallaan. Surulle on hyvä antaa aikaa.
Seurakunnan työntekijät ovat tukenasi myös hautajaisten jälkeen. Ota rohkeasti yhteyttä, kun kaipaat kuuntelijaa tai rinnallakulkijaa.

Sururyhmä

Seurakunta järjestää sururyhmiä äskettäin omaisensa menettäneille. Sururyhmä on luonteeltaan vertaistukiryhmä, jossa läheisen ihmisen menettäneet voivat jakaa kokemuksiaan. Sururyhmien alkamisesta tiedotetaan Seurakuntaviikko-sivuilla ja Internet-sivuilla. Pyhäinpäivän hartaudessa luetaan kaikki edellisen pyhäinpäivän jälkeen poisnukkuneiden seurakuntalaisten nimet.

Poismenosta ilmoittaminen jumalanpalveluksessa

Siunauksen jälkeisenä sunnuntaina kirkkoon kuuluneen vainajan nimi luetaan jumalanpalveluksessa. Esirukouksessa rukoillaan vainajan ja omaisten puolesta.

Tuhkauurnan luovutus

Mikäli ennen siunaustilaisuutta on sovittu vainajan tuhkauksesta, vainaja kuljetetaan siunaamisen jälkeen krematorioon tuhkaamista varten.
Uurna luovutetaan omaisille krematoriosta siinä tapauksessa, että tuhka aiotaan sijoittaa pysyvästi leposijaansa vuoden kuluessa.

Haudan hoito ja hautausmaalla käyminen

Omaisten tulee poistaa haudalle lasketut kukkalaitteet 30 päivän kuluessa (touko-elokuulla 14 päivän kuluessa). Muussa tapauksessa seurakunta poistaa laitteet.
Jatkossa seurakunta huolehtii nurmipintaisten hautojen nurmen leikkuusta. Omaisten vastaavat kukitushoidosta. Omaiset voivat hoitaa kukituksen itse tai tehdä haudanhoitosopimuksen seurakunnan kanssa. Lisätietoja sopimusvaihtoehdoista antaa seurakunnan taloustoimisto.
Omaisten tulisi välttää sellaista esineiden tuomista haudalle, jotka voivat haitata haudan hoitamista tai jotka ovat tarkoitusperiltään ei-kristillisiä.
Yleisöllä on vapaa pääsy hautausmaalle touko-elokuussa klo 7-22, muulloin valoisana aikana. Juhla-aikoina hautausmaa on avoinna läpi vuorokauden.
Lemmikkieläinten tuominen hautausmaalle on kielletty.

Virkatodistukset perunkirjoitusta varten

Perunkirjoitus on pidettävä 3 kuukauden kuluessa kuolemasta. Henkilön poismenon jälkeen pidettävään perunkirjoitukseen tarvittavat virkatodistukset (sukuselvitys vainajasta) voi tilata 1.10.2020 alkaen Oulun aluekeskusrekisteristä puhelimitse numerosta 08 316 1303 klo 9-16 tai sähköpostitse osoitteesta: keskusrekisteri.oulu@evl.fi  Laajempien sukuselvitysten tilaukset tulisi suorittaa hyvissä ajoin ennen perunkirjoitusta.