Suru ja kriisit

Ihmismieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Erityisesti omaan tai läheisen sairauteen ja kuolemaan liittyvät asiat herättävät paljon kysymyksiä ja surua. Surun ja kriisin hetkellä ei ole hyvä jäädä yksin, vaan siitä on tärkeää puhua asiasta jonkun kanssa. Raahen seurakunnassa on sairaalapastori , joka on tukenasi erityisesti sairauden ja kuoleman herättämissä kysymyksissä (puh. 040 6710 633). Voit mielellään ottaa yhteyttä myös muihin seurakunnan pappeihin.

Raahen seurakunta järjestää läheisensä menettäneille sururyhmiä, joissa saa vertaistukea ja keskusteluapua surun käsittelyyn. Näistä saat lisätietoja johtavalta diakoniatyöntekijä Marja-Leena Kivilompololta puh. 040 6710 623.

Mieltäsi voivat painaa myös perhesuhteisiin, työttömyyteen, arjessa selviytymiseen, päihteisiin tai muihin kriiseihin liittyvät asiat. Silloin kannattaa ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään, joka voi yhdessä pohtia kanssasi selviytymiskeinoja.

Yhteistyössä seurakunnan työntekijän kanssa elämälle voi löytyä uusi, valoisampi suunta. Myös Palveleva puhelin ja Palveleva netti ovat käytettävissäsi.

Nuoret voivat ottaa mieltä painavissa asioissa yhteyttä seurakunnan nuorisotyönohjaajiin.

Surun sydän

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Nainen haudalla

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin