Kaste

Kaste on kristittynä olemisen perusta ja kirkollisista toimituksista tärkein.
Kasteen kautta ihminen liittyy seurakunnan ja Jumalan perheen jäseneksi sekä tulee osalliseksi Jumalan armosta ja rakkaudesta.

Kastetilaisuus on ilon juhla, jossa kiitetään elämän antajaa.

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamisen lisäksi Jeesus kehottaa opettamaan kastettua.

Kristillisestä opetuksesta vastaavat kastetun lapsen vanhemmat, kummit ja seurakunta yhdessä.

Kasteeseen valmistautuminen

Kastejuhlan käytännön järjestelyistä sovitaan kirkkoherranviraston tai seurakuntatoimiston henkilökunnan kanssa. Ennen tilaisuutta vanhemmat ja pappi tutustuvat toisiinsa kastekeskustelussa. Papin kanssa sovitaan kastekaavan vaihtoehdoista, kummeista, läsnäolevien tehtävistä sekä virsistä. Vanhemmat saavat etukäteen postissa väestörekisterikeskuksen lomakkeen, johon merkitään lapsen etunimet ja sukunimi. Pappi täyttää kummien tiedot ja heidän läsnäoloseurakuntansa. Lomake annetaan papille kastekeskustelussa tai viimeistään kastetilaisuudessa.

Kastevirret.fi

Kaste.fi

Kummit

Kummi on kastettavalle lapselle tärkeä ihminen, turvallinen aikuinen ja ystävä. Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat luterilaisen kirkon konfirmoituja jäseniä. Lisäksi kummina voi toimia kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö.

Aika ja paikka

Kaste toimitetaan viimeistään kolmen kuukauden kuluessa syntymästä. Mikäli kaste viivästyy yli kolmen kuukauden, on siitä syytä ilmoittaa kirkkoherranvirastoon. Kastetilaisuus voidaan järjestää kotona, kirkossa tai muussa tarkoitukseen sopivassa juhlatilassa.

Kastetilaisuus

Kastetilaisuuden kulussa noudatetaan kastekaavaa, joka on nähtävillä virsikirjan lopussa sekä kirkollisten toimitusten kirjassa. Yksityiskohdista sovitaan papin kanssa kastekeskustelussa. Kummeilla, isovanhemmilla ja muilla läsnä olevilla on mahdollisuus osallistua aktiivisesti toimitukseen.

Kotona järjestettävää kasteta varten varataan

• valkea liina kastepöydälle
  • kastemalja
  • Raamattu
  • kynttilä
  • valkoinen liina lapsen päälaen kuivaamista varten
  • kukkia koristeeksi

Muuta muistettavaa

• tilaisuuteen kutsuminen
  • kastemekon hankinta
  • tarjoilusta huolehtiminen
  • valo- tai videokuvauksesta sopiminen

Kastetoimitusten varaukset tapahtuvat virastojen kautta.  Viraston henkilökunnan kanssa sovitaan  ajankohta, paikka ja toivottu pappi

Virastot

Kirkkoherranvirasto
Sovionkatu 1, 92100 Raahe

Palvelemme ma-pe klo 9-15.
puh. (08) 2132 610
e-mail: raahen.seurakunta@evl.fi

Ruukin seurakuntatoimisto.

Avoinna to ja pe klo 9-12 ja 13-15. Suljettu pe 15.3.2024
Heikinkuja 2, 92400 Ruukki.
puh. (08) 2132 710 Raahen kirkkoherranvirasto palvelee koko srk:n aluetta ma-pe p. 08 2132 610.

Vihannin seurakuntatoimisto
Avoinna ti ja ke klo 9-12 ja 13-15. Ke 20.3. avoinna 9-12, iltapäivän suljettu.

Onnelantie 8, 86400 Vihanti.
puh. (08) 2132 700.
Raahen kirkkoherranvirasto palvelee koko srk:n aluetta ma-pe p. 08 2132 610.

Taloustoimisto
Sovionkatu 1, 2. krs,  92100 Raahe
Avoinna ma-pe klo 9-15.
puh. (08) 2132 600.

Palaute

Palautteesi on meillä tärkeä. Kehitämme sivustoamme ja toimintaamme palautteen perusteella. Jos toivot vastausta, jätäthän yhteystietosi.