Tietoa seurakunnasta

Yksi seurakunta, monta aluetta, paljon toimijoita

Raahen seurakunta on noin 24 000 jäsenen yhteisö Pohjois-Pohjanmaalla. Seurakunnan perustehtävä on lähetyskäskyn toteuttaminen niin, että seurakuntalaisissa syntyy ja vahvistuu usko kolmiyhteiseen Jumalaan, rakkaus lähimmäiseen sekä vastuullinen elämäntapa.

Seurakunnallinen elämä jakaantuu kuuteen toiminnalliseen alueeseen jotka ovat Raahe, Pattijoki, Saloinen, Ruukki, Siikajoki ja Vihanti.
Seurakunnan alueella sijaitsee seitsemän kirkkoa. Neljä niistä, Revonlahden, Siikajoen, Paavolan ja Vihannin kirkot, ovat 1700-luvulla valmistuneita puisia ristikirkkoja. Työntekijöitä seurakunnassa on yhteensä noin 100.

Raahen seurakunta haluaa kulkea ihmisten rinnalla elämän eri vaiheissa. Seurakunnan toiminnassa onkin ilahduttavan paljon mukana kaikenikäisiä seurakuntalaisia. Vastuuta seurakunnallisesta työstä ovat historiamme aikana kantaneet paitsi työntekijät ja luottamushenkilöt, myös lukuisat vapaaehtoiset.

Seurakuntaliitos 2013

Vuoden 2013 alusta Siikasalon seurakunta liittyi osaksi Raahen seurakuntaa. Tätä nykyä Raahen seurakunta kattaa sekä Raahen kaupungin että Siikajoen kunnan alueet. Vihannin ja Raahen kuntaliitoksesta sysäyksensä saanut seurakuntaliitos toteutettiin nopeaan tahtiin. Seurakunnan jäsenmäärä kasvoi liitoksessa jonkin verran, mutta sitäkin merkittävämpi oli alueellinen ulottuvuus. Liitoksen jälkeen Raahen seurakunta ulottuu maantieteellisesti huomattavan laajalle alueelle. Vielä ennen vuoden 2007 Raahen ja Saloisten seurakuntayhtymärakenteen purkamista Raahen seurakunta käsitti pelkän kantakaupungin alueen.