Tuumasta toimeen!

Lähetyspiiriläisiä pöydän äärellä neulomiensa sukkien kanssa.

Vihannin Tuumasta toimeen -lähetyspiiri toivottaa tervetulleeksi kaikki lähetystoiminnasta kiinnostuneet iloiseen ja toimeliaaseen joukkoonsa. Piiri kokoontuu aina kuukauden ensimmäisenä maanantaina.

Tuumasta toimeen -lähetyspiiri alkaa kahvittelulla ja seurustelulla. Tämän jälkeen kerrotaan lähetystoiminnan kuulumisia – esimerkiksi entiset Suomen Lähetysseuran lähetit ovat käyneet kertomassa toiminnasta. Tilaisuus päättyy loppuhartauteen.

Piirissä tehdään monenlaista lähetystyön hyväksi. Innokkaat käsityöihmiset kutovat sekä piirissä että kotonaan. Langat saadaan nykyään seurakunnalta. Valmiit kudonnaiset, joita syntyy joka viikko, lahjoitetaan. Ukrainan sodan alettua Ruukin vastaanottokeskukseen toimitettiin mm. 187 sukkaparia sekä peittoja ja nuttuja vauvoille. Muutaman kerran on lähetetty suuri paketti Suomen Lähetysseuran tukemaan Hosainan kuurojenkouluun Etiopiassa.

– Ei tulisi ihan ensimmäisenä mieleen, että Afrikassa tarvittaisiin villasukkia, mutta siellä on kylmät yöt ja kivilattiat, joten villasukat ovat tervetulleita, Ritva Malkamäki ja Helena Talus kertovat.

Suomen Lähetysseuralle kerätään varoja mm. vapaaehtoisella kahvimaksulla. Kesäisin on pidetty kesäkahvilaa jumalanpalvelusten jälkeen. Lähetysseuralle lähetetään käytettyjä postimerkkejä ja kortteja huutokaupattavaksi. Tähän keräykseen voi osallistua kuka tahansa – lisätietoa löytyy Suomen Lähetysseuran sivuilta.

Lähetysinnostusta

Tuumasta toimeen -piiri sai alkunsa vuonna 1988, kun entinen Suomen Lähetysseuran lähetti Helvi Vilppala kutsui kotiinsa pullakahveille Kaarlo Hirvilammen (entinen lähetti hänkin), Maija Hirvilammen ja Ritva Malkamäen. Yhteistuumin päätettiin perustaa lähetyspiiri, joka toimisi monin tavoin lähetystyön hyväksi.

– Helvi sanoi kahveilla ”Ei muuta ku tuumasta toimeen!” Siitä se nimi sitten tuli, Ritva muistelee. – Piirin kantava voima oli Maija Hirvilammi – hän hyväksi opetti meidät. Lähetysinnostus on ollut meillä kova.

Ennen koronaa lähetyspiirissä kävi parikymmentä henkeä, mutta, kuten monessa muussakin piirissä, toiminta ei ole elpynyt ennalleen.

– Nyt voi olla alle kymmenenkin paikalla, Helena harmittelee. – Joskus on ollut montakin pöytää täynnä, jos on ollut jotain mielenkiintoista.

Suurin osa lähetyspiiriläisistä on ollut piirissä pitkään. Moni on muutenkin aktiivinen seurakunnan jäsen ja laulanut mm. kirkkokuorossa.

– Siitä on kauan, kun tulin mukaan, Helena miettii. – Maija pyysi ja siitä lähtien olen ollut mukana.

– Seurakunnan toiminnassa olen ollut siitä asti, kun Vihantiin muutin vuonna 1969, Raija Uusitalo muistelee. – Maija kysyi tähän piiriin, ja siitä lähtien olen ollut.

Elina on käynyt lähetyspiirissä nyt vuoden ajan.

– Tämä on mukava paikka, kun nykyään on niin vähän paikkoja, missä käydä.

Lähetyspiiriläiset haluavat kannustaa kaikkia lähetystoiminnasta kiinnostuneita mukaan.

– Tänne kaivataan etenkin nuorempaa väkeä, Helena innostaa.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

2024-04-16 15:14:46.0