Raamatun tarina eläväksi

Seurakuntalaiset harjoittelevat pääsiäiskuvaelmaa.

Seminaarin Pääsiäinen tuo pääsiäisen tapahtumat eläväksi, keskellemme. Kertojan, kymmenien vapaaehtoisten roolien ja kuorolaulun voimin kuvaelma osallistaa katsojan ja tuo syvyyttä pääsiäisen viettoon.

Sari Jaatisen käsikirjoittamassa ja ohjaamassa musiikillisessa draamassa on kolmisenkymmentä vapaaehtoista puherooleissa, mm. Jeesus, kertoja, 12 opetuslasta, fariseuksia, kahdeksan tyhjää hautaa ihmettelemään tulevaa naista ja kaupunkilaisia. Musiikista vastaa neljänkymmenen hengen projektikuoro johtajanaan kanttori Niina Ylikulju. Niina on valinnut draamaan sopivat virret.

Sari vertaa Seminaarin Pääsiäistä joulukuvaelmaan – siinä elävöitetään draaman keinoin Raamatun tapahtumia. Yhteisöllisyys ja osallisuus korostuvat: yleisö on niin lähellä itse tapahtumia, että katsojien ja tapahtuman raja hälvenee.

– Tuntuu aika hurjalta, kun kolmekymmentä ihmistä huutaa ”Kuole, kuole, kuole!”, Sari kertoo. – Kokemuksen läheisyys imaisee mukaansa. Nämä tapahtumat avautuvat eri tavalla kokemalla kuin lukemalla. Se valmistaa pääsiäisen viettoon.

Käsiteltävät asiat ovat suuria: kuolema, rangaistukset, maailman loppuminen. Tunneskaala on epätoivosta toivoon, murheesta iloon.

– Asia, josta kerrotaan, on suurempi kuin me kaikki yhteensä. Jeesuksen kohtalo ei ollut hänelle itselleenkään helppo hyväksyä. Olen pyrkinyt siihen, että Jeesuksen kuolema olisi mahdollisimman kaunis. Että tyhjän haudan ihme päättyisi tietynlaiseen nosteeseen.

Draamassa koetaan kaikki ihmisyyden puolet. Samalla voi pohtia hahmojen motiiveja teoilleen.

– Opetuslapset ovat kuin ihmiskunta pienoiskoossa – he eivät ole lammaslauma, joka seuraa, vaan siellä on tosi paljon epäilystä, kysymyksiä, kamppailua oman uskon kanssa. Miksi Juudas pettää Jeesuksen? Miksi Pietari, josta tulee kirkon perustajahahmo, kieltää Jeesuksen kolme kertaa? Miten itse toimisin samassa tilanteessa?

Tapahtumaan voi tulla sellaisena kuin on, vaikka iltakävelyllä. Katsomoa ei ole, vaan yleisö seuraa tapahtumia seisten sopivilta paikoilta, joihin vapaaehtoiset ohjaavat.

– Toivoisin, että kaikki kristilliset raja-aidat unohtuisivat tässä. Tultaisiin vaikka vain uteliaisuudesta kokemaan tämä yhdessä. Yhteisö on voimaa antava – kukaan meistä ei ole saari.

Innostus vie eteenpäin

Seminaarin Pääsiäinen sai alkunsa vuosi sitten kirkkoherra Harri Joensuun kysyessä Sarilta, voisiko hän suunnitella jotain uutta pääsiäiseksi. Sari ideoi kolme vaihtoehtoa, joista seurakunta valitsi Seminaarin Pääsiäisen.

– Tästä olin itsekin eniten innostunut. Seminaarin alue on suojaisa, hyvä ympäristö. Viime kesänä istuin siellä ja piirtelin paperille tikku-ukkoja. Kaikki pääsiäisen tapahtumat loksahtivat paikoilleen viidessä minuutissa.

Käsikirjoituksen Sari kirjoitti Raamatun pohjalta. Kaikki neljä evankeliumia ovat pitkälti Jeesuksen puhetta ja rukousta, joten dramatisointi tarkoitti mm. dialogien muodostamista.

– Pyrin tuomaan Raamatun tarinaa eläväksi. Kertojahahmon olen kirjoittanut viemään tarinaa eteenpäin.

Sarille ehdoton valinta Jeesukseksi oli seurakuntapastori Lauri Hämeenaho. Kertojana on Anniina Sovio.

Harjoitukset alkoivat tammikuussa Raahen seurakuntasalissa. Oikeassa mittakaavassa päästään harjoittelemaan ulkoharjoituksissa, joita pidetään seminaarilla kahden viikon ajan ennen esityksiä.

Vapaaehtoiset saatiin mukaan vapaalla haulla.

– Mukana on nuoria, eläkeläisiä, työikäisiä. Joukko heijastaa koko seurakuntaa. Mahtavalta tuntuu tulla harjoituksiin, kun kymmeniä silmiä tuikkii innosta. Heihin ei tarvitse valaa motivaatiota – halu ja innostus vievät eteenpäin.

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2024-03-08 10:13:40.0