Vihille juhlavasti ja helposti Hääillassa 24.04.2024

violetilla taustalla sydänkuvio, jonka reunoilla ruusuja.

Mikä on Hääilta?

Hääilta on ainutlaatuinen, pienimuotoinen vihkitilaisuus, jossa parit vihitään yksi kerrallaan, mutta samalla kertaa voidaan vihkiä esimerkiksi ystäväpariskunnat. Jos avioliitto on solmittu maistraatissa, voidaan hääillassa toimittaa kristillinen avioliiton siunaaminen. Hääillassa kaikki musiikista pieneen tarjoiluun (maksimissaan 15 henkilölle) on järjestetty sinulle valmiiksi. Seurakunta tarjoaa tarvittaessa todistajat, mutta myös hääparin omat vieraat ovat tervetulleita kirkkoon.

Mukaan tarvitset vain

• tulevan puolisosi ja sormus/sormukset
  • avioliiton esteettömyystodistuksen
  • molempien henkilöllisyystodistukset
  • vihkiraamatun saat kotiseurakunnasta

Miten voin ilmoittautua?

Hääiltaan ilmoittaudutaan Raahen kirkkoherranvirastoon arkisin klo 9–15 puh. (08) 2132 610Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Ilmoittautuminen alkaa ke 14.2. klo 9 ja päättyy pe 12.4. klo 15.

Mistä saan avioliiton esteettömyystodistuksen?

Avioliiton esteettömyystodistus on tilattava viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa. Käytännössä Hääiltaan aikovan vihkiparin kannattaa hoitaa esteiden tutkinta mahdollisimman hyvissä ajoin. Todistus on voimassa neljä kuukautta. Avioliiton esteiden tutkinnan voi laittaa vireille sähköisesti osoitteessa esteidentutkinta.fi  tai kirkkoherranvirastossa. Esteettömyystodistuksesta tulee ilmetä, että

• molemmat kuuluvat kirkkoon
  • ainakin toinen on luterilainen
  • luterilaisilla on rippikoulu suoritettu.

Ilman voimassa olevaa ja yllä mainituilla tiedoilla varustettua esteettömyystodistusta ei voida vihkiä.

TEKSTI: Markus Tuukkanen

Tue Feb 13 15:25:53 EET 2024