Biojätteestä puutarhamultaa

nainen ja biokompostori.

Ruukin seurakuntatalon pihalla oleva lämpökompostori on jo päässyt tositoimiin. Kompostorin hankinta sai alkunsa lastenohjaaja Pirkko Tuomiston innostuksesta.

Raahen seurakunnalle myönnettiin kesällä ympäristödiplomi, johon sisältyi monipuolisen ympäristöohjelman laatiminen sekä ympäristöajattelun nivominen seurakunnan arkeen. Esimerkiksi seurakuntataloille ilmestyi rivi erivärisiä roskakoreja jätelajittelua varten.

Ympäristötyöryhmän jäsenenä toimiva Pirkko alkoi ympäristödiplomin innoittamana haaveilla kompostorin hankkimisesta seurakuntatalolle. Myös Ruukin, Siikajoen ja Vihannin seurakuntaemäntänä toimiva Jenni Länkinen innostui ajatuksesta, ja niinpä tänä keväänä saatiin kompostorit Ruukkiin ja Paavolaan.

Nyt syksyllä Ruukin seurakuntatalon keittiötiloissa otettiin käyttöön biojäteastiat, ja kompostori pääsi aloittamaan urakkansa. Seurakunnan emännät ja siivoojat tyhjentävät biojäteastiat kompostoriin ja lisäävät kuiviketta. Pirkko ja Jenni huolehtivat tarpeen mukaan tyhjennyksestä ja muusta huollosta.

Suuri kompostori ahmaisee sisäänsä 500 litraa biojätettä. Nykyisillä jätemäärillä se kestää hyvinkin koko talven käytön – Pirkko on nimittäin huomannut määrän pienentyneen.

– Seurakuntataloilla on vähemmän tilaisuuksia ja väkeä kuin aiemmin. Ennen kompostori olisi varmasti ollut hetkessä täynnä.

Kompostoreista saadaan ravintorikasta multaa, joka Paavolan seurakuntatalolla saadaan levitettyä istutusten juurelle. Ruukin seurakuntatalon mäntyiseltä pihalta löytyy pieni istutusalue, johon Pirkko haaveilee pensasistutusta ja muistolaattaa ympäristödiplomin kunniaksi.

Kompostointi palkitsee

Pirkko innostui kompostoimisesta vuonna 2006, jolloin kotiin hankittiin kompostori. Ensimmäisten vuosien opettelun jälkeen kompostointi alkoi sujua.

– Kompostori on jatkuvassa käytössä. Välillä se jäätyy, etenkin jos on pois kotoa, mutta kuumavesipullolla se on helppo sulattaa. Kyllä se taas käyntiin lähtee.

Iso osa keittiössä syntyvästä jätteestä on eloperäistä. Kun kierrättää kaiken muunkin – paperin, pahvit, muovin, lasin ja metallin – ei polttojakeeseen paljoa jätettä kerry, jolloin varsinaisen jäteastian tyhjennystä ei tarvita usein. Lisäksi kompostoimalla saa arvokasta puutarhamultaa.

Pirkko neuvoo hankkimaan hinta-laatu-suhteeltaan hyvän kompostorin, johon on saatavilla varaosia. Näin kallis investointi kestää vuosia. Tuomistojen kompostori on ollut käytössä jo 17 vuotta – vain saranoita on uusittu välillä.

– Kompostorit ovat arvokkaita – siihen hankinta varmasti monesti tökkää. Sekajätteestä menee koko ajan maksu, jolloin se voi tuntua halvemmalta. Kompostointi on oikeasti palkitsevaa ja säästää rahaa. Meidän kompostori on jo maksettu, ja nyt kaikki eteenpäin on plussaa.

Lastenohjaajana Pirkko iloitsee, että jatkossa lasten kanssa saadaan kerätä biojätettä ja miettiä kompostorin toimintaa.

– Aiemminkin biojätettä on kerätty kerhoissa opetusmielessä, vaikka jätteet menivätkin lopuksi samaan astiaan. Nyt saadaan koko kompostointi näkyväksi, kun saadaan vielä pensaskin istutettua tulevia multia varten!

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

Tue Nov 21 14:26:15 EET 2023