Tuottajien taukotuvasta tukea yksinäiseen työhön

Kuva viikon juttuun2 (1).jpg

Tuottajien taukotuvalla Paavolan seurakuntatalolla puhuttiin väliin lasten kouluhiihdosta, välillä kerrottiin vasikoiden kasvattamisesta ja annettiin vinkkejä toisille. Keskustelu ja toisten tuki on näinä haastavina aikoina erityisen tärkeää.

Seurakunta haluaa olla mukana tukemassa tuottajia tärkeässä työssään. Tuottajien taukotupa pidetään parin viikon välein vuorollaan Siikajoella, Pattijoella ja Paavolassa kevääseen asti ja syksyllä jatketaan. Tupatoiminnan lisäksi keskusteluapua saa seurakunnasta mm. Säde Kokkoniemeltä, joka on aiemmin toiminut karjatilan emäntänä, ja Matti Hanhisuannolta.

Maanviljelijän työ on yksinäistä etenkin kasvuaikaan varhaisesta keväästä pitkälle syksyyn. Laajat peltosarat odottavat kyntäjää ja kylväjää, ja pitkät päivät kuluvat traktorissa yksin.

– Kyllä sitä pienenä innossaan oli traktorin kyydissä, mutta nyt tuntuu, että mielellään antaisi jonkun muun tehdä ne hommat, maatalousyrittäjä, MTK Rannikon hallituksen jäsen Antti Hautala miettii. – Päivän aikana ei ehdi nähdä yhtään ketään.

– Toisaalta kun itse tekee, näkee ja tietää, missä kunnossa pelto on, maanviljelijä, MTK Rannikon hallituksen jäsen Ville Junnila lisää.

Viime vuodet ovat olleet maatalousyrittäjille vaikeita.

– Vuosien -21 ja -22 historiallisen suuret muutokset ovat testanneet tuottajia, Ville kertoo. – Kustannukset nousivat lyhyessä ajassa kaksinkertaisiksi. Paljon on epävarmuutta.

– Erityisen paha tilanne on karjatiloilla, Antti selvittää. – Rehujen hinta syö edelleen katetta, samoin energia ja lannoitteet.

Tuottajat muutosten keskellä

MTK Rannikon alueella on paljon nautakarjatiloja. Keskipinta-ala tiloilla on Suomen suurin.

– Kannattavuudessa on suuria eroja riippuen esimerkiksi siitä, miten on sattunut ajoittumaan ostot ja myynnit hintojen vaihdellessa, Ville kertoo.

– Onneksi kahden viime vuoden sadot on tällä alueella onnistuneet, muuten tilanne olisi huono, Antti lisää.

Tänä vuonna uusia epävarmuuksia ja haasteita tuo CAP 2023 eli Euroopan yhteinen maatalouspolitiikkaohjelma.

– Vieläkään ei ole varmuutta, mitä saa keväällä laittaa peltoon, Antti ihmettelee.  – Nyt eletään murrosvaiheessa: lainsäädäntö, ohjeet, kaikki muuttuu. Jos ei pysty muuttumaan mukana, ei voi jatkaa.

Vaikka tällä alueella on paljon nuoriakin viljelijöitä, ala ei tunnu houkuttelevan. Medialla on suuri vaikutus mielikuviin.

– Tuntuu, että me tuottajat ollaan kaiken pahan alku ja juuri. Kiitosta tästä työstä ei anneta, vaan meitä syyllistetään aika monesta asiasta. On persoonasta kiinni, antaako sen vaivata minkä verran, Ville miettii.

Ainakin tähän mennessä ammattinsa on uskaltanut sanoa ilman vihapuheiden ryöppyä. Antti toivoo, että tulevaisuudessa kotimaista tuottajaa arvostettaisiin.

– Eihän tätä työtä tekisi, jos ei uskoisi tulevaan. Se on maanviljelijän verissä, että joka kevät innostuu ja uskoo, että tulee parempi vuosi.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

2023-03-09 13:59:03.0