Lampinsaaren Kauneimmat Joululaulut oli täynnä lasten riemua ja joulun tunnelmaa

Kauneimmat

Lampinsaaren koulu

Lampinsaaressa vietettiin 15.12. illalla Kauneimmat Joululaulut tällä kertaa ulkoilmassa vanhan koulun pihalla. Monelle yhteinen joululaulutapahtuma on jokavuotinen perinne, josta alkaa jouluun rauhoittuminen. Paikalle kertyikin useampi kymmenen nuorta ja vanhempaa innokasta laulajaa.

Matkalla Lampinsaareen räntäsade säikyttää – miten käy ulkoilmatapahtuman? Perillä kuitenkin odottaa kuin kutsusta kauniin kuulas kuutamoilta, jouluvalojen keskeltä oviaukosta kantautuu musiikkia ja ulkona osallistujat aloittavat lauluaan. Pian kuuta kohti kohoavat kauniit joululaulut perinteisistä uudempiin. Tunnelma on lämmin ja kutsuva, vaikka tuuli yrittääkin nipistää varpaista.

Joululaulujen lomassa kuuluu lasten iloisia ääniä. Paikalla olevat lapset välillä kuuntelevat ja laulavat, väliin rientävät pihan leikkilaitteisiin. Ulkoilma ja koulun piha tuovat omanlaisen kokemuksen: jouluun mahtuu sekä riemua että hartautta.

Muiden mukana laulamassa olivat lampinsaarelaiset Ulla Lehtovirta ja Taina Lind, jotka käyvät kauneimmissa joululauluissa joka vuosi. Ulla kertoo käyneensä tapahtumassa siitä lähtien, kun muutti Lampinsaareen eli yli 30 vuoden ajan.

– Se on mukava, kun perinne säilyy. Tulee joulun tunnelma, hän kertoo.

– Täältä saa aina mukaan joulun tuntua, Taina vahvistaa.

Aiempina vuosina tilaisuus on vietetty seurakuntatalolla ja koulun sisätiloissa. Ulla ja Taina pitivät ensimmäisestä ulkoilma-tapahtumasta.

– Hyvä tunnelma, Ulla kehuu.

– Täähän oli aivan ihana. Tämä tunnelmakin jo, kun on tämmönen hämärä, Taina ihastelee.

Ainoan haasteen toi se, että hämärässä ulkotilassa laulun sanoja oli vaikea nähdä. Osa oli varautunut tähän otsalampulla.

– Minulle kaikki joululaulut oli tuttuja, paitsi yksi, joten pystyi laulamaan ilman sanoja, Taina kertoo.

Ulla aikoo vielä osallistua toisiin kauneimpiin joululauluihin Vihannin kirkkoon.

– Ihana, kun pääsee vielä lähempänä joulua. Meillä lapsuuden kotonakin aina laulettiin, niin on kiva tulla ja laulaa toisten kanssa.

Kuva ja teksti: Kirsi-Maria Hiltunen

2021-12-17 13:12:11.0