Hyvillä mielin eläkkeelle monipuolisesta työstä

Jouko 2 (2).jpg

Haaralan hautausmaa on Jouko Haveriselle tuttu paikka.

Jouko Haverinen on tullut ihmisille tutuksi Haaralan hautausmaan pitkäaikaisena työntekijänä. Työskentely Haaralassa on ollut Joukolle mieluista. Vuodet ovat kuluneet nopeasti.

• Keväällä 1989 tulin kesäksi ajamaan pientraktoria ja lapiohommiin. Syksyllä kysyttiin, että kiinnostaisiko jatkaa; siitä se tie alkoi, Jouko muistelee uransa alkuaikoja.

1990-luvun alkupuolella hautaukset Haaralassa alkoivat merkittävästi lisääntymään. Jouko Haverisesta tulikin ensimmäinen ympärivuotinen seurakuntamestari Haaralassa. Kasvavien käyttötarpeiden vuoksi hautausmaata sekä kappelia laajennettiin, saatiin uusi huoltorakennus ja viimeisimpänä uusi kylmiö.

• Aikaisemmin työ oli fyysisesti raskaampaa kuin tänä päivänä.  Esimerkiksi nurmikot leikattiin työnnettävillä ruohonleikkureilla ja pensasaidat lyhennettiin käsisaksilla, Jouko kuvailee menneitä vuosikymmeniä.

Vaikka työkoneissa ja työtavoissa on vuosien varrella tapahtunut paljon kehitystä, tarvitaan tänäkin päivänä ihminen, joka viimeistelee, huoltaa ja huolehtii hautausmaalla asioista.

• Haudat viimeistellään lapiolla, suojatelineitä liikutellaan käsin, hautakiviä täytyy siirrellä ja olla kaikessa tekemisessä hyvin huolellinen. Hautausmaa on monelle hyvin tärkeä paikka ja sen oman läheisen hauta erityisesti, Jouko kertoo.

Erityisen antoisaa on Joukolle ollut työn monipuolisuus.

• Ei se ole pelkästään hautojen kaivamista, vaan paljon muuta.  Eräs mielenkiintoinen homma on ollut toimia kausityöntekijöiden ja koululaisten esimiehenä. Kevät- ja kesäaikahan se on hautausmaalla kaikkein kiireisintä aikaa.

Joukon havaintojen mukaan hautaustavoissa on tapahtunut muutosta vuosien kuluessa. Erityisesti uurnahautaukset ovat lisääntyneet merkittävästi. Omaisten kohtaaminen on eräs seurakuntamestarin tärkeimmistä tehtävistä.

• Omaiset kun tulevat sopimaan hautapaikasta, niin monesti siinä menee pitkäänkin. Katsotaan hautapaikka, mutta myös keskustellaan. Se on omaisille surutyötä.

Jouko jättää seurakuntamestarin tehtävät Haaralassa hyvällä mielellä. Seurakuntaa, työtovereita Jouko kiittää tuesta ja yhteisestä matkasta. Myös seurakuntalaisilta tullut kiitos on lämmittänyt mieltä.

• Se on tuntunut hyvältä, kun monesti jälkeenpäin on tultu kiittelemään tehdystä työstä. Parhaansa sitä on yrittänyt tehdä aina.

Teksti ja kuva Markus Tuukkanen

2021-08-20 13:03:00.0