” Tämä tehtävä on tässä elämän vaiheessa minulle uskottu”

Lauri Hämeenaho.jpeg

Lauri Hämeenaho

Lauri Hämeenaholle Raahe on melko tuntematon paikka, vaikka sukulaisia kaupungista löytyykin. Kempeleessä asuva salibandyä ja kirjallisuutta harrastava Hämeenaho on aikaisemmin työskennellyt lastensuojelun kentällä, perhetyöntekijänä.

• Kun sitten tarjoutui eteen papin paikka Raaheen, oli irtauduttava entisestä työstä ja lähdettävä rohkeasti kohti uutta.

Hämeenahon tie teologian pariin onkin kulkenut juuri sosiaalitieteiden kautta. Taskussa on myös yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinto. Teologiset asiat ovat kuitenkin kiehtoneet jo pitkään.

• Ehkä jollain tavalla turhauduin jo opiskeluvaiheessa sosiaalitieteisiin. Siellä opin kyllä kritisoimaan kaikkea, mutta mielekkäitä vastauksia en löytänyt. Teologisia kirjoja, erityisesti ihmisten hengellisestä matkasta kertovaa kirjallisuutta lukemalla aloin myös löytämään vastauksia elämän suuriin kysymyksiin.

Erityisesti ruotsalaisen teologin Owe Wikströmin ajatukset ovat kolahtaneet.

• Wikström on toiminut minulle eräänlaisena matkakumppanina. Wikström kuvaa kirjoissaan usein ihmisen eksistentialistista kaipuuta. Minä löysin myös tuon kaipuun sisältäni, kaipuun, jota mikään maallinen ei tuntunut täyttävän.

Matka papiksi on Lauri Hämeenaholle ollut myös sisäisen painin paikka.

• Olen pohtinut paljon omaa maailmankuvaani.  Lopulta olen tullut siihen johtopäätökseen, että juuri kristinusko antaa parhaan tuen ja maaperän ihmiselle kasvaa. Tämän oivalluksen myötä on tullut vahva sisäinen kutsu pappeuteen. Haluan olla kertomassa asiasta, jonka itse koen hyväksi ja tärkeäksi.

Ensimmäiseen työpaikkaansa pappina Lauri saapuukin kiitollisen ja avoimin mielin.  Ensimmäiset päivät ovat pitäneet sisällä tutustumista uuteen ympäristöön. Havaintojakin on jo tullut tehtyä.

• Tuntuu, että täällä ihmiset arvostavat perinteitä, jotka itsellekin ovat hyvin tärkeitä. Tämä on iso seurakunta täynnä hienoja kirkkoja ja hienoja ihmisiä.

Lauri Hämeenaho uskookin, että seurakunta alkaa nopeasti tulla tutuksi.

• Kesä tulee varmasti sisältämään paljon kirkollisia toimituksia koko seurakunnan alueella. Odotan saavani tutustua ihmisiin ja seurakuntaan.  On myös mukavaa, että tiedossa on yksi rippikoululeirikin.

2021-06-04 10:24:07.0