Työharjoittelussa kotiseurakunnassa

Jenny

Erittäin mielekästä ja yllättävänkin monipuolista, kertoo Jenny Paakinaho työharjoittelustaan sairaalateologina.

Teologian maisteriksi Itä-Suomen yliopistossa opiskeleva Jenny Paakinaho suorittaa parhaillaan opintoihin kuuluvaa sairaalasielunhoidon harjoittelua Raahen seurakunnassa.

Jenny kertoo, että työharjoittelumahdollisuus kotiseurakunnassa avautui osittain jopa yllätyksenäkin.

• Yleensä sairaalasielunhoidon harjoittelu suoritetaan opiskelukaupungissa Joensuussa, mutta kun sairaalapastori Teija Pitkänen otti yhteyttä ja tarjosi tällaista mahdollisuutta, ei päätöstä tarvinnut kauaa miettiä. Tämä järjestely sopi myös yliopistolle.

Pattijoelta kotoisin oleva Jenny sanoo harjoittelun tulleen monessa mielessä hyvään saumaan.

• Etäopiskelun myötä olin jo valmiiksi täällä Raahessa ja jo opintojen alussa olin päättänyt suorittaa myös sairaalasielunhoidon harjoittelun. Harjoittelu sopi siis hyvin suunnitelmiini, vaikka se aikataulullisesti tulikin hieman etuajassa.

Työharjoittelujakso on tarjonnut Jennylle mielenkiintoisen ikkunan sairaalateologin työhön. Toki korona-aika on rajannut joitakin mahdollisuuksia pois.

• Osastoilla ei voi nyt niin vapaasti liikkua, mutta puhelin on tärkeä työväline. Olenkin voinut  käydä monia sielunhoidollisia keskusteluita, potilaskäyntejäkin on ollut. Laitoshartauksia puolestaan olemme pitäneet ns. ikkunahartauksina palvelukotien asukkaille.

Sairaalateologin työssä Jennyä kiehtoo se, että hyvin luontevasti ollaan elämän ydinasioiden äärellä.

• Ihmisten elämäntarinat ovat äärettömän kiinnostavia sekä se hengellinen polku, jota kukin on kulkemassa.

Jenny kokee tärkeänä myös harjoittelun ohjaajien Teija Pitkäsen ja Riitta Valtokarin tuen.  Molemmat papit saavatkin Jennyltä vuolaat kiitokset.

• Riitan kanssa tunnemme toisemme pitkältä ajalta. Riitta oli jo lapsuuteni pyhäkoulunopettaja ja sitten kun olen ollut kesätöissä Pattijoella, niin paljon ollaan myös työskennelty yhdessä.
  • Riitta on rohkaissut ja kannustanut minua pohtiessani teologiopintoja ja myös opintojen aikana. Nyt sitten Teijasta on tullut toinen tärkeä henkilö. Olen tosi kiitollinen heistä.

Jennyn harjoittelu Raahessa kestää vielä huhtikuun ajan. Myöhemmin edessä siintää valmistuminen.

• Tavoite on se, että voisin viidessä vuodessa valmistua. Elämässä on kuitenkin muutakin kuin opinnot. Kaikki tapahtuu ajallaan.

2021-04-15 12:38:52.0