Luvassa uutta lapsiperheille

varhaiskasvatuksen ohjaaja Iida-Maria Halonen.

Raahen seurakunnan uusi varhaiskasvatuksen ohjaaja Iida-Maria Halonen tulee ajan oloon tutuksi ympäri laajaa seurakuntaa, sillä hän liikkuu siellä, missä lapset ja lapsiperheet. ”Aina saa kysyä, tulisitko mukaan tapahtumaan!”

Raahen seurakunnalle Iida-Maria tuli viime syksynä, ensin kymmenen viikon harjoitteluun, jatkaen marraskuulta lastenohjaajana. Nyt alkanut varhaiskasvatuksen ohjaajan toimi on seurakunnalle uusi, joten työnkuva muotoutuu tehdessä. Jo alkaneet päiväkerhot Iida-Maria vetää kevääseen asti normaalisti.

– Ensi kesä ja syksy näyttävät, millaiseksi tämä työ muodostuu, Iida-Maria kertoo. – Ainakin on tapahtumia, suunnittelua, yhteistyötä eri tahojen kanssa. Tavoite on, että mahdollisimman paljon olisin tavattavissa siellä, missä on perheitä ja lapsia.

Seurakunnan varhaiskasvatustiimin muodostavat johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja, kymmenkunta lastenohjaajaa, työalapapit ja nyt varhaiskasvatuksen ohjaaja.

– Tehdään tätä työtä tiimissä koittaen löytää uusia toimintoja, jotta saataisiin pysymään nykyiset kävijät, mutta myös löydettäisiin uusia, jotka eivät ole vielä löytäneet seurakunnasta itselleen mielekästä juttua. Vanhempia ja lapsia toivotaan mukaan toiminnan suunnitteluun, ettei olisi kaikki pelkästään meistä ohjaajista lähtöisin.

Vajaa vuosi sitten Iida-Maria teki alueen vanhemmille toiveita kartoittavan kyselyn. Mm. näitä aletaan toteuttaa.

Uutta on jo tiedossa. Hiihtolomaviikolla on perhepöhinä Pattijoen pappilan pihalla pihapuuhineen ja makkaranpaistoineen. Kesällä seurakunta jalkautuu erilaisiin tapahtumiin, esimerkiksi Pekanpäiville on tulossa puistomessu ja lasten tapahtuma. Kesän alussa vietetään valtakunnallista Kumminpäivää.

– Kutsutaan kummit lasten kanssa touhuamaan ja viettämään mukavaa päivää. Kummius on tärkeä osa kristinuskoa ja seurakuntaelämää.

Sopivasti perinteitä

Iida-Maria valmistui sosionomiksi vuonna 2014, jonka jälkeen työskenteli Oulun kaupungin päiväkodeissa varhaiskasvatuksen opettajana. Miehen töiden perässä muutettiin vuosikymmenen vaihteessa Pattijoelle, jossa perhe kasvoi kahdella lapsella. Riihimäellä syntyneelle, Kiimingissä kouluikänsä viettäneelle Iida-Marialle Raahen seutu oli entuudestaan tuntematon, mutta perhe kotiutui hyvin.

Uusi seurakunta tarjosi mukavaa tekemistä lasten kanssa.

– Ensimmäinen, mitä hain netistä tänne tullessa, oli perhekerhot. Omien lasten kautta tuli kerhot tutuiksi. Täällä huomioidaan tosi kivasti lapset ja lapsiperheet.

Kotiäitinä ollessaan Iida-Maria päätti opiskella diakonia-ammattikorkeakoulun avoimen puolella kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan kelpoisuuden. Opinnot olivat pääosin etäopintoja Helsinkiin.

– Kahden pienen lapsen kanssa sai tehdä välillä pitkää iltaa, että ehti kaiken. Piti säätää ja yötöitäkin tehdä, mutta kannatti kyllä.

Työssään seurakunnalla Iida-Maria viihtyy hyvin.

– Tarkoituksena on käydä esimerkiksi perhekerhoissa ympäri seurakuntaa ja saada koko aluetta tutuksi. Täällä on sopivasti perinteitä, mutta myös tilaa uusille jutuille.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

2024-02-27 14:12:37.0