Ravintoa ruumiille ja sielulle

Torstairuokailun ruokailijoita ruokapöydässä.

Puheensorina täyttää Ruukin seurakuntasalin torstaipäivisin. Diakonian yhteisöruokailuissa seurakuntaemäntien tekemän maittavan ruoan lisäksi yhteisön tuoma tuki on tärkeää.

Diakonian yhteisöruokailuja järjestetään viikoittain Raahessa tiistaisin ja Ruukissa torstaisin, Vihannissa joka toinen torstai sekä Pattijoella kerran kuussa torstaisin. Elämän haastavissa tilanteissa yhteisöllisyys voi auttaa eteenpäin. Niinpä mukaan kutsutaan erityisesti haastavissa elämäntilanteissa olevia, esimerkiksi taloudellisia vaikeuksia, sairautta tai yksinäisyyttä kokevia.

– Ilolla toivotamme tervetulleiksi heidät, jotka tuntevat, että haluavat tulla yhteyttä kokemaan diakonialounaille, toivottaa diakonissa Niina Pöyhtäri. – Unelmana olisi, että olisimme kaikki yhtä arvokkaita ja tervetulleita samaan pöytään.

Taustalla on ajatus siitä, että jokaisella olisi mahdollisuus syödä edes kerran viikossa edullinen ja terveellinen lämmin ateria, varallisuudesta riippumatta. Etenkin nyt, kun kaikki elinkustannukset ovat nousseet, tälle on selkeä tarve.

Ruokailuja on järjestetty jo vuosien ajan, mutta nimitys ja toiminta ovat muokkautuneet matkan varrella. Viime vuonna yhteisöruokailuissa kävi kaikkiaan noin 5900 ruokailijaa.

– Toiminta on elpynyt, ja ihmiset ovat tosi iloisia tästä ruokailusta, iloitsee johtava diakoniatyöntekijä Marja-Leena Kivilompolo.

Yhteisöruokailu on seurakunnan yhteyteen ja toimintaan kutsuvaa.

– Jeesuskin ruokki aina kaikkia kutsuessaan väkeä koolle. Hän ei tehnyt jakoa rikkaan ja köyhän, syntisen ja hurskaan välille, Marja-Leena miettii. – Ruoan kautta on matala kynnys tulla seurakunnan toimintaan mukaan. Ei tarvitse miettiä, voinko tulla tällaisena kuin olen.

Kohtaamispaikka

Nimensä mukaisesti yhteisöruokailu on yhteisöllinen. Tämä korostuu maaseudulla, missä tapahtumia ja mahdollisuuksia kohtaamiseen on vähemmän.

– Yhteisöruokailu on kohtaamispaikka ja toimii yksinäisyyden lieventäjänä, Ruukissa toimiva diakoni Hannele Repola kertoo. – Niissä syntyy hyviä keskusteluja. Seurakuntalaiset voivat kohdata toisiaan ja seurakunnan työntekijöitä.

Yhteisöruokailu maksaa neljä euroa ruokailijalta, mikä on nykyisillä elintarvikekustannuksilla alle omakustannehinnan – loput kustannukset katetaan diakoniatyön budjetista ja Ruukissa Mirja ja Mauno Monton testamenttivaroista. Alle kouluikäisille lapsille ruoka on ilmainen.

– Jos tunnet kohdallasi, että voit maksaa enemmän kuin neljä euroa, lisämaksu on tervetullut, Marja-Leena vinkkaa.

Hän korostaa, että diakonian yhteisöruokailu ei ole työpaikkaruokailu eikä tarkoituksena ole kilpailla paikallisten ravintoloiden kanssa.

Yhteisöruokailujen ruoat valmistavat seurakunnan emännät. Vapaaehtoisia on mukana keittiöllä, rahastamisessa ja toteuttamassa alkuhartauksia. Toiminnan laajentuessa lisäkäsien tarve kasvaa.

– Jos olet kiinnostunut vapaaehtoistyöstä, tervetuloa tehtäviin yhteisöruokailuissa, Marja-Leena toivottaa.

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2024-02-20 14:42:45.0