Seurakuntatyö on ihanaa!

palveluvastaava Jenna Karjaluoto.

Raahen seurakunnan palveluvastaava Jenna Karjaluoto pitää työskentelystä seurakunnassa mm. työn vaihtelevuuden ja seurakuntalaisten kohtaamisen takia. ”Asiakaspalvelutyö on minulle ominta työtä.”

Palveluvastaava toimii esihenkilönä keittiö- ja siivouspuolen työntekijöille, joita on yhteensä kaksitoista, kun mukaan luetaan pian palkattavat kaksi uutta työntekijää. Laajassa Raahen seurakunnassa kaikilla pisteillä (Raahe, Pattijoki, Saloinen, Kultala, Revonlahti, Ruukki, Paavola, Siikajoki, Vihanti) on omat emännät.

– Jokainen hoitaa pääsääntöisesti itse paikkansa tilaukset ja tilaisuudet. Minä yritän paimentaa kaikkia, Jenna nauraa. – Minä olen pääasiassa Raahessa, mutta missä tarvitaan, siellä olen. Jokainen emäntä liikkuu tarvittaessa.

Tällä hetkellä Jenna työskentelee enimmäkseen toimistolla, sillä käsileikkauksen takia kirurgi laittoi keittiötyöt tauolle.

– Ainakin alkuun olen toimisto- ja johtotehtävissä, mutta on mukava olla välillä keittiölläkin.

Uusi tehtävänkuva on monilta osin entuudestaan tuttu, sillä Jenna ehti tuurata Alpoa usein esimerkiksi loma-aikoina. Mm. budjetointi on uutta, mutta siinäkin Alpo auttaa tarvittaessa.

– Soitellaan Alpon kanssa, jos on jotain kysyttävää – onneksi on hyvä entinen esimies.

Aikaa asiakkaiden kohtaamiselle

Jennan työt seurakunnassa emäntänä alkoivat vuonna 2008, aluksi tarvittaessa kutsuttavana. Hän on viihtynyt työssään hyvin. Jo viidesluokkalaisesta asti Jenna haaveili kokin urasta eikä ole katunut uravalintaansa.

– Seurakuntatyö on ihanaa! Jokainen päivä on erilainen. Tässä näkee ihmisiä ja voi keskustella. Aina pyrin ottamaan sen oman ajan, kun kohtaan asiakkaita; oikeasti pysähtyä juttelemaan. Asiakaspalvelutyö on minulle ominta työtä.

Jenna haluaakin rohkaista seurakuntalaisia juttusille.

– Aina saa tulla tervehtimään ja juttelemaan!

Ennen seurakuntaan tuloaan Jenna ehti työskennellä Scanburgerissa, Pullapirtillä kahvilatyöntekijänä, Halpa Hallin keittiöllä sekä juotostarkastajana PKC:llä. Jenna on kehittänyt itseään ja koulutuksia onkin monenlaisia: suurtalouskokin ja ravintolakokin koulutukset, lähiesimieskoulutus, lastenohjaajan koulutus sekä juotostarkastajan ja metallialan koulutukset.

Jenna on kotoisin Raahesta, jossa hän on asunut suurimman osan elämästään. Noin 4-vuotiaana hän muutti lapsuudenperheensä kanssa eteläiseen Suomeen asuen Porissa, Kotkassa ja Raumalla. Jennan ollessa neljännellä luokalla muutettiin takaisin Raaheen. Nykyään Jenna asuu Isoholmissa perheensä kanssa, johon kuuluu mies, kaksi tytärtä ja koira.

Vapaa-ajalla Jenna harrastaa leipomista, lenkkeilyä, vesijuoksua, ristikoiden ja palapelien tekoa ja käsitöitä. Kesäisin hänet löytää usein Rännärin pesäpallostadionilta, jossa hän kuuluu kiskattariin eli on kioskivuoroissa.

– Pienestä asti olen tykännyt käydä pesistä katsomassa. Jos minua ei työpaikalta löydy, niin Rännäriltä voi löytää!

Teksti Kirsi-Maria Hiltunen, kuva Jenna Karjaluoto

2024-02-06 14:03:00.0