Yhteisvastuukeräys 2024 jatkaa nuorten tukemista

yhteisvastuulogo.

Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 prosenttia kokee yksinäisyyttä.

HelsinkiMission valtakunnallinen School to Belong -ohjelma auttaa kouluyhteisöjä ympäri Suomen tunnistamaan ja lievittämään nuorten kokemaa yksinäisyyttä. Ohjelmassa koulujen henkilökuntaa koulutetaan ottamaan yksinäisyys puheeksi sekä tarjotaan työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen. Yksinäisyyden ratkaisemista ei saa jättää vain yksinäisyyttä kokevan vastuulle vaan siihen tarvitaan koko yhteisön panosta. Nuorten kriisipiste tarjoaa matalan kynnyksen ammatillista keskusteluapua 12–29-vuotiaille. Keskusteluapua voi saada etäyhteyksin ympäri Suomen suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi (www.helsinkimissio.fi).

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräys pitää esillä Kirkon Ulkomaanavun avustustyötä Ugandassa, joka on yksi maailman eniten pakolaisia asuttavista maista. Ugandassa asuu 1,5 miljoonaa pakolaisena maahan tullutta ihmistä. KUA tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla rakennetaan uusia ja turvallisia luokkahuoneita, lisätään tietoa koulutuksen tärkeydestä, järjestetään kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita sekä jaetaan oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Vuonna 2023 Yhteisvastuukeräys keräsi varoja nuorten konfliktien ja väkivallan ratkaisuun sekä ennaltaehkäisyyn. Raahen seurakuntaan jäävä osuus keräystuotosta käytetään nuorisotyön kautta seurakunnan ja muiden toimijoiden kanssa yhteistyössä kiusaamisen vastaiseen luennoitsijan/kokemusasiantuntijan luentoon tai tapahtumaan yläkouluikäisille eri puolilla Raahen seurakuntaa. Vuoden 2024 omaan seurakuntaan jäävän osuuden kohdentamisesta ilmoitetaan kevään aikana seurakuntasivulla.

Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua kuka tahansa ihminen, yritys tai yhteisö. Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua oman asuinalueen diakoniatyöntekijälle tai Raahen seurakunnan nettisivuilta löytyvän vapaaehtoispankin kautta. Osallistumalla paikallisiin Yhteisvastuutapahtumiin ja käyttämällä Raahen seurakunnan viitenumeroa, autat kerryttämään omaan seurakuntaan jäävää osuutta tuotosta.

Suorat tilinumerot

• Aktia FI82 4055 0010 4148 41