Musiikillinen Tuomasmessu osallistaa

Tuomaskuoro Raahen kirkossa.

Raahen Tuomaskuoro ja Tuomasbändi harjoittelivat kirkossa tulevan Tuomasmessun kappaleita, kuten kaunista Tänään häneen uskon. Tuomasmessu on seurakuntalaisia osallistava, musiikillinen erityismessu, johon kaikki ovat tervetulleita – myös epäilijät.

Tuomaskuoro toimii Tuomasmessuissa esilaulajina eli laulaa yhdessä kirkkoväen kanssa. Kaksiäänistä kuorolaulua säestää Raahessa viisijäseninen bändi, jonka soitinvalikoimaan kuuluvat piano, viulu, kitara, basso ja rummut. Yhden messun aikana lauletaan noin 14 laulua, mikä on tuplasti verrattuna tavalliseen messuun. Raahen Tuomasmessuissa käytetään hengellistä Viisikielinen-laulukirjaa.

– Pyrin valitsemaan messuun aina yhden uuden laulun ja loput tuttuja, jotta seurakuntalaisille tulisi tuttuuden tunne, Tuomaskuoron johtaja, kanttori Emmi Muhola kertoo.

Korona-aika rajoitti kuorotoimintaa ja pahimmillaan Tuomaskuorossa oli vain viisi laulajaa. Pieni kuoro kestää esimerkiksi sairaspoissaoloja huonosti. Niinpä Emmi on ilahtunut uudestaan syttyneestä kuoroinnostuksesta.

– Viime syksy oli positiivinen yllätys, kun saatiin kokoon parisenkymmentä laulajaa. Mutta uusia ja halukkaita otetaan aina mukaan, jos kuorolaulu kiinnostaa!

Tuomaskuoron harjoitukset ovat joka toinen keskiviikko. Tuomasmessuja on Raahessa kolme kertaa keväisin ja kaksi kertaa syksyisin, jokainen messu oman teeman ympäriltä. Messuesiintymisten lisäksi Tuomaskuoro voi avustaa esilaulukuorona esimerkiksi kauneimmissa joululauluissa.

Nimensä Tuomasmessu sai apostoli Tuomaasta, joka epäili Jeesuksen ylösnousemusta. Niinpä Tuomasmessuun ovat tervetulleita kaikki, myös epäilijät.

Sopiva tehtävä jokaiselle

Seurakunnan vapaaehtoiset voivat osallistua Tuomasmessuun monella tavalla. Ennen messua voi olla vastaanottamassa kirkkoväkeä tai valmistamassa esirukousalttaria. Messussa on juontaja, seurakuntalaisen puheenvuoro, esirukoilija sekä esirukouskynttilöiden sytyttäjä. Musisoivat voivat olla mukana Tuomaskuorossa tai -bändissä.

Katariina Aarnio ja Anu Syrjäpalo ovat molemmat laulaneet Raahen Tuomaskuorossa reilut viisi vuotta. Molemmat muuttivat noihin aikoihin Raaheen ja halusivat osallistua uuden seurakunnan toimintaan jollain tapaa.

– Olin aiemmassa seurakunnassa nuorten kuorossa ja Raaheen tullessa etsin kuoroa, johon mennä, Katariina kertoo. – Tuomasmessussa olin käynyt aiemmin ja pidin, koska tässä lauletaan paljon.

Anulle Tuomaskuorosta vinkkasi ystävä, joka osallistui Tuomasmessuihin.

– Tämä oli sopiva tapa olla mukana seurakunnan toiminnassa – tämä ei vie voimavaroja, vaan laulaminen on samalla palautumista, Anu kuvailee. – On kiva laulaa hengellisiä lauluja. Harjoitusten jälkeen laulut jäävät soimaan ja laulan lauluja yksin ja lapsille.

Mari-Kaarina Hiltunen on puolestaan ollut mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Tuomasmessua useamman vuoden ajan.

– Tämä on yksi parhaimmista mahdollisuuksista tehdä hyvin erilaisia tehtäviä seurakunnalle: käytännön tehtäviä, puhetehtäviä, rukousta. Kaikille löytyy jotain ja yksin ei tarvitse tehdä, Mari-Kaarina kannustaa. – Tuomasmessu on seurakuntalaisia osallistava, yhteisöllinen, lämminhenkinen matalan kynnyksen tilaisuus.

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2024-01-16 14:31:07.0