Tervetuloa luovaan tapahtumaan!

viisi vapaaehtoisya tapahtuman järjestäjää.

Vapaaehtoiset Jenny Paakinaho ja Katariina Järvelä, kappalainen Markus Tuukkanen, nuorisotyönohjaaja Nina Oksanen sekä lastenohjaaja Sirpa Määttä toivottavat kaikki tervetulleiksi Saloisten Messy Church -tapahtumaan kokemaan hauskoja hetkiä.

Messy Church on kansainvälinen, yhteisöllinen ja luova tapa levittää kristinuskon ilosanomaa. Kullekin Messy Church -illalle valitaan teemaksi jokin Raamatun tarina, jonka pohjalta suunnitellaan hauskaa tekemistä. Illat ovatkin täynnä toimintaa.

– Nämä ovat koko suvun tapahtumia: voi tulla perheet, isovanhemmat lasten kanssa tai kouluikäiset ihan itsekseenkin. Toiminta on lasten näköistä, nuorisotyönohjaaja Nina Oksanen kertoo. – Tähän ei ole kaavaa, vaan tilaisuuden voi suunnitella porukalla ja kokeilla eri juttuja.

– Tämä on kuin seurakunnan olohuone: jokainen saa olla ja touhuta, lastenohjaaja Sirpa Määttä lisää.

Saloisten ensimmäinen Messy Church -tilaisuus alkaa pizzapuffetilla, jonka jälkeen on luovaa ohjelmaa. Loppiaisen läheisyyden vuoksi teemaksi valikoitui itämaan tietäjien saapuminen Jeesus-lasta katsomaan. Tästä tapahtumasta kertova näytelmä yhteislauluineen toimii hartaushetkenä, jonka jälkeen voidaan siirtyä erilaisiin toiminnallisiin pisteisiin. Teeman mukaisesti pisteillä on tähden askartelua, tähtipeli ja lahjojen tunnistus -leikkiä. Seurakuntanuoret vastaavat musiikista ja ovat ohjaamassa askartelupajassa.

Vapaaehtoiset Jenny Paakinaho ja Katariina Järvelä ovat mukana Messy Church -illan suunnittelussa ja näytelmässä. Molemmat ovat innoissaan tapahtumasta.

– On mukavaa, että keksitään jotain uutta, Jenny kertoo. – Lähdin mukaan, koska kuulosti siltä, että tämä voi tuoda ihmisiä yhteen. Tänne voi tulla sellaisena kuin on, arjen keskeltä.

– Tämä on uutta ja erilaista, Katariina lisää. – Matalan kynnyksen juttua seurakuntalaisilta seurakuntalaisille.

Vain luovuus rajana!

Messy Church alkoi Englannista vuonna 2004. Pienen Cowplain-kylän seurakunnassa haluttiin luoda uudenlainen tapahtuma, joka innostaisi kaiken ikäiset yhteen syömään, luomaan ja juhlistamaan Jumalaa. Tärkeää on ollut alusta asti, että kuka tahansa on tervetullut tilaisuuksiin huolimatta kirkkoon kuulumisesta tai uskotaustasta.

Messy Church -konsepti on levinnyt nopeasti ympäri maailman. Nykyään toimintaa on ainakin 4000 paikkakunnalla yli 30 maassa, mm. Kanadassa, Albaniassa, Espanjassa, Australiassa, Braziliassa, Kuubassa, Etelä-Afrikassa ja Suomessa. Joka kuukausi yli 500 000 ihmistä osallistuu Messy Church -tapahtumiin.

Messy Church -tilaisuuksien suunnittelussa vain luovuus on rajana. Paikkana voi olla kirkollisen tilan sijaan vaikka metsä. Aktiviteeteissä voidaan esimerkiksi askarrella, tehdä tieteellisiä kokeita, liikkua luonnossa, leikkiä, pelata, leipoa, taiteilla, laulaa, seikkailla tai näytellä. Ihan mitä tahansa, mikä saadaan liitettyä kulloinkin käsiteltävään Raamatun tarinaan.

Raahen seurakuntaan toiminnan toi Sirpa tuliaisena Kristillisen opiston koulutuksesta.

– Sieltä idea jäi itämään ja sain höynäytettyä Ninan heti mukaan, Sirpa nauraa.

– Olin seurannut Messy Church -yhteisöä jo useamman vuoden ajan. Oli iso ilon aihe, että löytyi samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä tätä toimintaa käynnistelemään, Nina lisää.

Sirpa ja Nina rohkaisevat kaikkia mukaan suunnittelemaan tulevia tapahtumia – seuraavat Messy Church -tilaisuudet ovat Saloisissa 23.2. ja 19.4. Sirpa vinkkaa, että muuallakin laajassa seurakunnassa voitaisiin kokeilla toimintaa.

– Saa ottaa koppia, jos joku muu haluaa tehdä tällaisen!

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2024-01-02 14:24:12.0