Toiveikkaana uusiin tehtäviin

kappalainen Kimmo Heinilä, taustalla Saloisten kirkon alttaritaulu.

Kappalainen Kimmo Heinilä haluaa kiittää lämpimästi seurakuntalaisia ja seurakunnan työntekijöitä hyvistä vuosista, joita hän on Raahessa viettänyt. Muutokseen Kimmo suhtautuu toiveikkaasti.

Läksiäisiä vietetään sunnuntaina 17.12. Saloisissa. Kello 12 alkaa Kimmon toimittama messu Saloisten kirkossa, jonka jälkeen ovat kirkkokahvit ja läksiäisjuhla Saloisten seurakuntatalolla.

Seurakuntalaiset ovat kyselleet Kimmolta syitä lähtöön. Siihen Kimmo ei osaa antaa yhtä vastausta – vaikuttamassa on monia asioita.

– Täällä on ollut hyvä olla ja tehdä töitä. Olen silti kaivannut jotain uutta vielä ennen eläkkeelle jääntiä. Kirkkoherran tehtävät alkoivat kiinnostaa. Ajattelin, että jos en nyt hae, niin se ei ehkä ole iän vuoksi mahdollista enää myöhemmin, Kimmo kertoo.

Toholammin kirkkoherran paikka ehti olla auki pidemmän aikaa ennen kuin Kimmo päätti sitä hakea.

– Tarkoitus ei ollut hakea paikkaa, vaikka siitä kyselinkin. Kun hakuaikaa jatkettiin ja kaksi henkilöä kannusti hakemaan, se käynnisti syvällisemmän mietinnän.

Kimmo valittiin kirkkoherran paikkaan lopulta seitsemän äänen enemmistöllä. Hänelle se on merkki Jumalan tahdosta.

– Toholammilla tarvitaan pappeja. Helppoa ei tule olemaan, sillä kaikki on uutta: tehtävä, paikkakunta, ihmiset. Muutos on aina kriisi kaikille osapuolille.

Joulu tuo toivon sanoman

Toholammille Kimmo muuttaa yksin – vaimolla on hyvä työpaikka Raahessa, joten hän jää asumaan Saloisten kotiin.

– Vaimon kanssa joudutaan asumaan eri paikkakunnilla. Koti näyttäisi pysyvän Saloisissa eli käyn täällä vapaa-ajalla.

Kimmo on ehtinyt käydä vaimonsa kanssa jo useamman kerran Toholammilla tutustumassa kylään ja tulevaan työyhteisöön.

– Ihmisistä on välittynyt sydämellisyys ja ystävällisyys. Lämpimästi ovat ottaneet vastaan.

Muutosten edessä Kimmo haluaa muistuttaa seurakuntalaisia joulun sanomasta.

– Joulu on valoisa, hyvä juhla. Se tuo mieleen, että Jumala on antanut meille Jeesuksessa sellaisen toivon, että kyllä asioista selvitään. Suurissa muutoksissa saadaan luottaa siihen, että Jumala on mukana. Raamatussa sanotaan: ”Herra on jo lähellä. Älkää olko mistään huolissanne.”

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

2023-12-13 08:08:00.0