Tarjolla nukketeatterin taikaa

seimikuvaelma nukkehahmoin.

Pattijoen ja Ruukin seurakuntataloilla päästään eläytymään jouluyön tunnelmiin nukketeatteri Sananjalan esitysten myötä.

Pieni paimenpoika, koiranpentu, jouluyön ihme. Mm. näistä koostuu koko perheen nukketeatteriesitys, joka vie katsojat jouluyöhön, lampaiden keskeltä jouluseimen ääreen. Esitykset Raahen seurakunnassa mahdollistaa Yhteisvastuukeräyksen seurakunnan osuus.

Nukketeatteri Sananjalka saapuu Raahen seurakuntaan Sinä yönä paimenessa -esityksen kanssa. Nukkenäytelmät ovat Pattijoen seurakuntatalolla lauantaina 9.12. klo 16 ja Ruukin seurakuntatalolla sunnuntaina 10.12. klo 12. Noin puolituntinen esitys sopii kaikenikäisille päiväkotilapsista ikäihmisiin.

Tarinassa pieni paimenpoika Joel pääsee ensimmäistä kertaa paimeneen pienen Coco-koiranpentunsa ja isänsä kanssa. Yöstä tulee vieläkin jännittävämpi, kun taivaalle syttyy uusi, kirkas tähti ja niitylle ilmaantuu erikoinen vieras, jolla on suuri uutinen kerrottavana. Nukkenäytelmä päättyy jouluseimen luo.

– Esitys on tunnelmallinen: ollaan hämärässä, nuotiolla, jouluyön tunnelmissa, Sananjalan Minna Sairo kuvailee.

Esityksen lomassa lauletaan joululaulut Joulu on taas ja Jouluyö, juhlayö sekä kaksi Minnan tekemää laulua. Käsikirjoituksen on tehnyt jouluevankeliumin pohjalta Sananjalan Mikko Piiroinen. Nuket ja lavastuksen ovat tehneet Minna, Mikko, Rainer Kaunisto ja Merja Luukkonen.

– Esityksessä on nukketeatterin taikaa, Minna kertoo. – Pieni koira on niin eläväisen näköinen, että se näyttää oikealta. Lammas hengittää ja joskus kuuluu yleisöstä, onko se oikea.

– Tervetuloa katsomaan ja viettämään yhdessä aikaa, Mikko rohkaisee. – Nykypäivänä on harvinaista, että pääsee livenä kokemaan jotain.

Kristillinen nukketeatteri

Vuonna 2005 perustettu Sananjalka on kiertävä kristillinen nukketeatteri, joka toimii ev.lut. kirkon evankelioimis- ja palvelujärjestö Kansan Raamattuseuran alla. Sananjalan työntekijät Minna ja Mikko kiertävät ympäri Suomea esittämässä nukkenäytelmiä ja konsertteja – Mikko kymmenettä vuotta, Minna neljättä vuotta.

– Haluan lahjojeni avulla kertoa meitä rakastavasta taivaan Isästä, Mikko kertoo. – Esitystemme sanoma kumpuaa Raamatusta tai yleensä kristillisestä arvomaailmasta.

– Haluan olla viemässä iloa, toivoa ja Jumalan rakkautta taiteen keinoin, Minna lisää. – Haluan tehdä jokaisesta tilaisuudesta ainutkertaisen yhteistyössä muiden kanssa.

Nukketeatterityö on monipuolista – esitysten lisäksi on mm. käsikirjoittamista, nukkejen ja muun rekvisiitan, kuten puupölkkyjen, tekemistä, säveltämistä ja sanoittamista, lavastusten tekemistä ja pystyttämistä. Esityksiä tilataan perheille, lapsille, nuorille, ikäihmisille, erityisryhmille, päiväkodeille, kouluille.

Raahen seurakuntaan Sananjalka saapuu Yhteisvastuukeräyksestä saatujen, lapsi- ja perhetyöhön ohjattujen varojen avulla. Suomen ev.lut. kirkon järjestämästä hyväntekeväisyyskeräyksestä jää vuosittain 20 prosenttia keräävän seurakunnan omaan avustus- ja auttamistoimintaan. Diakonian vastuuryhmä ja kirkkoneuvosto päättävät seurakunnan osuuden käyttökohteista.

Teksti Kirsi-Maria Hiltunen, kuva Minna Sairo

2023-11-30 10:35:34.0