Uudet seurakuntatilat valmistuvat

Raahen seurakuntakeskuksen laajennus, puurakenteinen kuparikattoinen rakennus.

Avajaispäivänä 16.8. on avoimet ovet iltapäivästä lähtien eli tiloihin voi tulla rauhassa tutustumaan. Illalla vietetään käyttöönottojuhlaa, jossa piispa Jukka Keskitalo siunaa tilat. Iltajuhla striimataan seurakunnan YouTube-kanavalla.

Seurakuntakeskuksen laajennusosassa sijaitsevat iso ja pieni seurakuntasali, uusi keittiö sekä keittiöhenkilökunnan taukotilat. Aulatilat laajenivat, naulakkoja saadaan lisää ja salien käyttöön tuli omat wc-tilat. Suureen seurakuntasaliin mahtuu 150 henkeä, pieneen saliin 70 henkeä. Hyvin varustellusta keittiöstä on suora yhteys molempiin saleihin, joten tarjoilut on helppo järjestää.

Seurakuntakeskuksen vanha osa oli aiemmin oikeustalo ja sitä historiaa jätettiin aiemmassa remontoinnissa esille mm. ovikylttien muodossa. Tämä historian kunnioitus jatkuu uudisosan aulassa, jossa on esillä vanhaa ulkoseinäpintaa. Muutoksiakin tehtiin, mm. pääulko-ovet muutettiin lasioviksi, jotta aulaan pääsee enemmän luonnonvaloa.

Laajennuksen suunnitteli arkkitehtitoimisto Jorma Teppo Oy Oulusta. Pääurakoitsijana on Raahen Rakennuspalvelu Oy, sähköurakoitsijana Sähkö-Hänninen Oy, LVI-urakoitsijana LVI Nikki & Toppila Oy ja sisustusurakoitsijana Kempeleen Kunnostus Oy.

– Laajennusosalla on bruttoalaa 478 neliötä, mutta tekniikkaa tässä on paljon, Raahen seurakunnan kiinteistöpäällikkö Toivo Partanen kertoo.

Ennen käyttöönottoa on monenlaisia tarkistuksia, joilla varmistetaan tilojen turvallisuus. On sähkö- ja LVI-tarkastus, palo- ja pelastusviranomaisen tarkastus, käyttöönottotarkastus jne.

– Elokuun alussa pidettiin oma vastaanottokokous, jossa ilmenneet puutteet saadaan korjattua viikolla 32, Toivo kertoo.

Sota vaikuttaa komponentteihin

Haastatteluhetkellä, pari viikkoa ennen avajaisia, laajennusosa oli viimeistelyä vaille valmis. Kiirettä riitti, sillä esimerkiksi ison salin kaihtimia vielä asennettiin toimitusviivästysten takia. Joitain viimeistelyjä voidaan tehdä vasta avajaisten jälkeen. Haastattelupäivänä selvisi, että nämä eivät onneksi vaikuta laajennusosan käyttöönottoon. Toivo oli silminnähden huojentunut hyvästä uutisesta – rakennusvuosi on ollut työntäyteinen. Rakennustyömaalla on työskennellyt 5-15 henkeä.

Hieman yllättäen, Ukrainan sota on vaikuttanut ja yhä vaikuttaa seurakuntakeskuksen laajennusosan valmistumiseen. Komponentteja kaivattaisiin mm. paloilmaisinlaitteistoon sekä ison seurakuntasalin lämmitysjärjestelmään.

– Sähköteknisiä komponentteja valmistetaan Ukrainassa, Toivo selventää. – Lämmitysjärjestelmään tuli vialliset komponentit, eikä ole tietoa, milloin saadaan korvaavat tilalle. Uskoisin, että ennen pakkasia kyllä onnistuu.

Paloilmaisinlaitteistoa, josta lähtee automaattisesti ilmoitus hälytyskeskukseen, ei ole vanhalla puolella eikä sitä alun perin suunniteltu myöskään laajennusosaan. Paloviranomaisen suosituksesta laitteisto päätettiin rakentaa lisätyönä koko rakennukseen eli sekä vanhaan että laajennusosaan. Laitteisto valmistetaan Ukrainan alueella, joten varmuutta aikataulusta ei vielä ole.

– Paloilmoitinjärjestelmän rakentaminen HäKe-yhteyksin on iso investointi, mutta eihän ihmishengelle voi laittaa hintaa.

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

Tue Aug 08 14:24:26 EEST 2023