Tervetuloa tiekirkkoon!

Saapuessani kymmenisen minuuttia avaamisen jälkeen kirkossa on jo ehtinyt käydä useampi henkilö tutustumassa. Heinäkuu on vilkasta aikaa: silloin Raahen kirkossa käy päivittäin 100-150 henkeä. Kesä- ja elokuut ovat hieman hiljaisempia.

Tiekirkko-oppaat ottavat kävijät vastaan työpisteellään heti kirkkosalin oven vieressä. Tulijoita tervehditään, mutta juttelemaan mennään vasta tulijan niin halutessa.

– Jos haluaa rauhassa katsella, niin annetaan, kertoo tiekirkko-oppaana toimiva Reeta Sarkkinen. – Moni haluaa tulla kirkkoon mietiskelemään, rauhoittumaan, olemaan. Koitetaan, ettei liikaa häiritä.

Musiikki soi kirkossa usein, kun kanttorit käyvät harjoittelemassa. Myös kuoroilla on harjoituksia, etenkin ennen esityksiä.

– Tosi usein on soittoharjoituksia, se tuo tunnelmaa.

Vieraita Indonesiasta asti

Tiekirkko-oppaita on yhteensä kolme, jotka vuorottelevat niin, että yleensä iltapäivisin on paikalla kaksi opasta yhtä aikaa.

– Kun paikalla on kaksi opasta, voidaan käyttää kirkon tornissa. Paikalliset tämän yleensä tietävätkin ja osaavat kysyä.

Paikallisten ja kotimaan matkailijoiden lisäksi kirkossa käy paljon eurooppalaisia, etenkin saksalaisia, ruotsalaisia ja ranskalaisia. Kaukaisimmat ovat olleet Indonesiasta. Suurin osa kävijöistä puhuu englantia.

– Oulun seudulta käy yllättävän paljon porukkaa, vaikka useinhan lähialueet ohitetaan lomamatkoilla.

Kävijöinä on perheitä, kaveruksia, eläkeläisiä, kaikenlaisia ryhmiä.

– Joskus voi tulla valtavia porukoita kerralla. Harvemmin tullaan yksin, usein on vähintään kaksi ihmistä samassa ryhmässä. On kaiken ikäisiä vauvasta vaariin.

Kamera löytyy yleensä kaikilta kävijöiltä.

– Usein kirkkoon kävellään jo sisälle kamera kädessä kuvaten! Kuvia otetaan paljon. Harvoin käy kukaan ilman kuvaamista.

Yksisuuntaiset kadut puhuttavat!

Kirkkovierailijat kyselevät monenlaisia. Usein kysytään mm. kirkon rakennusvuotta ja suunnittelijaa, alttaritaulun maalaajaa tai kirkon yksityiskohdista ja materiaaleista.

– Joskus on yllättäviä kysymyksiä. Esimerkiksi on kysytty, olenko yksinäinen täällä kirkossa. Välillä saa olla matkaoppaana, kun kysellään suuntaohjeita ja suosituksia, missä käydä kaupungilla.

Ulkomaalaisia kiinnostavat suomalaisuus ja suomalaisten tavat.

– Raahe saa paljon huomiota yksisuuntaisista kaduista!

Toista kesää tiekirkko-oppaana toimiva Reeta on viihtynyt hyvin työssä.

– Olen tykännyt tosi paljon. Tässä kohtaa erilaisia ihmisiä eri maista, saa puhua paljon englantia. Tämä on rauhallinen ja mukava työympäristö.

Lähimmät työkaverit ja seurakunta saavat kiitosta.

– Työyhteisö on mukava. Paljon vietetään aikaa työparin kanssa ja myös muuta kirkon henkilökuntaa tapaa.

Reeta vinkkaa, että tiekirkko-oppaan työ sopii hyvin esimerkiksi opiskelijoille.

– Tässä ei koko aikaa ole liikennettä, niin voi rauhalliseen aikaan vaikka lukea kokeisiin.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

2023-07-18 15:05:00.0