Leirillä tutustutaan ja viihdytään

Kultalan leirikeskukseen kokoontui tällä kertaa 20 0-2-luokkalaista lasta, pappi, kaksi lastenohjaajaa, nuoriso-ohjaaja ja viisi isosta. Majoittuminen tapahtui poikien ja tyttöjen siivissä olevissa viidessä huoneessa, joista lapset saivat valita itselleen sängyt. Isoset majoittuivat samoissa huoneissa lasten kanssa.

– Isonen voi hakea tarvittaessa isomman paikalle, jos tulee jotain, vaikkapa koti-ikävä, kesäleirin pappi Mira Pauna kertoo.

Saapuessani leirille lapset kiersivät pienissä ryhmissä eri puuhapisteillä. Yhdellä pisteellä oli kuvasuunnistusta, toisessa tehtiin koruja ja väritettiin, kolmannella pisteellä yritettiin selvittää pakohuonepeliä.

Pajojen jälkeen oli vuorossa välipala sekä odotetut olympialaiset. Mutta kun oli aika lähteä rannalle olympialaisiin ja uimaan, kauniin päivän sekoitti ukkoskuuro kaatosateineen ja raekuuroineen. Vettä satoi taivaan täydeltä niin paljon, että leirikeskuksen piha alkoi näyttää järveltä! Osa lapsista riensi katokseen innosta hihkuen!

Kuuro kesti kauan ja yltyi moneen otteeseen, mutta onneksi meni lopulta ohi ja lapset pääsivät sittenkin olympialaisten viettoon. Lajeina oli mm. ämpärin täyttöä vedellä pienten karkkipussien avulla sekä hiekkalinnan rakentamista. Hauskaa kuulemma piisasi ja jopa isoset rakensivat oman hiekkalinnan!

Uiminen ja pakohuone parasta

Juttelin leiritunnelmista ensimmäistä kertaa seurakunnan leirillä olevien Maija Nummilinnan, Aku Paunan ja Roosa Mäki-Uuron kanssa sekä toista kertaa leireilevien Enna Ehrolan, Tessa Paunan ja Mila Kemppaisen kanssa. Kaikkien mielestä hauskinta leirillä oli uiminen. – Uiminen ja saunominen on hauskointa, Enna kertoi. Maija, Tessa, Mila, Aku ja Roosa pitivät myös pakohuoneesta. – Ja kuvasuunnistuksesta, Roosa lisäsi.

Jokainen haastateltava tunsi entuudestaan joitain leiriltä ja kaikki saivat myös paljon uusia ystäviä. Kaikkien mielestä leirillä oli niin hauskaa, että toistekin tullaan – osa vielä 0-2-luokkalaisten leiriin, osa jo 3-6-luokkalaisten leiriin.

Leirejä ympäri vuoden

Raahen seurakunta järjestää lapsille ja nuorille leirejä ympäri vuoden: keväällä, kesällä ja syksyllä. Kevät- ja syysleirit ovat koko seurakunnan alueen yhteisiä leirejä ja ne järjestetään Kultalan leirikeskuksessa. Kesäleirit ovat alueellisia eli Raahessa, Vihannissa ja Siikajoella on omat leirinsä.

Aluejakojen lisäksi leirit jaetaan ikäryhmittäin: esikoululaisista tokaluokkalaisiin on omat leirinsä, 3-6-luokkalaisille omansa. Esimerkiksi Siikajoen kesäleireillä on yleensä 20-30 lasta.

Etenkin koko alueen yhdistävät varhaisnuorten leirit ovat suosittuja, eivätkä kaikki halukkaat edes mahdu mukaan kaikille leireille. – Ollaan iloisia siitä, että lapsia on riittänyt, Mira kertoo. – Leireillä lapsiin saadaan kontakti, saadaan sitä kautta mukaan seurakunnan kerhoihin ja yhteistyö kouluilla on helpompaa.

Leiristä riippuen lapsista huolehtivat useimmiten nuorisotyönohjaajat. Lisäksi mukana voi olla pappi, lastenohjaajia, isosia ja päivisin keittäjä.

Seurakunnan leireillä mm. leikitään, askarrellaan, suunnistetaan ja vietetään yhdessä aikaa, kesäisin uidaan ja saunotaan. Seurakunnan leirillä kun ollaan, myös laululle ja hartaushetkille on paikkansa.

2023-07-04 15:37:01.0