Seurakunnalla kausityöntekijänä

Mies haravoi nurmikkoa taustalla Saloisten kirkko.

Toista kesää Raahen seurakunnan kausityöntekijänä työskentelevä Jaakko Tiittanen viihtyy hyvin ulkotöissä. Sekä seurakunnan työntekijät että seurakuntalaiset ovat ottaneet hänet hyvin vastaan.

Kausityöntekijöitä palkataan hautausmaille vuosittain kymmenkunta, joista osa on puutarha-alan ammattilaisia, osa koulutetaan tehtäviin. Tyypillisesti työ kestää 5-6 kuukautta. Lisäksi hautausmailla on 2-3 viikon kesätyöpestissä yhteensä kolmisenkymmentä koululaista, jotka kausityöntekijät opastavat tehtäviin.

Kausityöntekijöissä pyritään jatkuvuuteen eli työllistämään aiemmin tehtäviin koulutettuja henkilöitä. Jaakko Tiittasen työt seurakunnalla alkoivat viime kesänä hänen siskonsa, nuoriso-ohjaaja Ida Tiittasen ansiosta, joka tiesi seurakunnan kaipaavan kausityöntekijää.

– Pattijoella oli viime vuonna pulaa kausityöntekijöistä. Sisko kysyi, haluatko töitä ja aloittaisitko huomenna. Vastasin, että voin kai minä, Jaakko kertoo.

Jaakko opiskelee Raahen ammattikorkeakoulussa kiinteistönhoitoa ja tekee viikonloppuisin dj:n hommia. Hän tuli mielellään takaisin seurakunnalle töihin täksi kesäksi. Viime vuonna Jaakko oli Pattijoen hautausmaalla, tällä kertaa ainakin ensimmäinen kuukausi meni Saloisten hautausmaalla.

Kausityöntekijän töihin sisältyy mm. piha-alueiden hoitoa, nurmikon leikkuuta ja trimmausta, mullan ilmaamista, kukkien kastelua ja hoitoa, lehtien puhaltamista, haravointia sekä hoitohautojen hoitoa. Työt vaihtelevat vähän paikan mukaan: metsäisellä Pattijoen hautausmaalla on paljon lehtien puhaltamista, nurmikkoisella Saloisten hautausmaalla riittää nurmikon leikkuuta.

Asiakaslähtöistä työtä

Puutarhatyöt eivät olleet Jaakolle entuudestaan tuttuja, mutta hyvän alkukoulutuksen jälkeen tehtävät alkoivat sujua itsenäisesti.

– Ensimmäistä kertaa tarvitsi itse tehdä mitään puutarhassa. Työ ei ole liian vaikeaa eikä onneksi voi hirveästi sössiä. Vastuuta on sopivasti, ei liikaa.

Pieni Kubota-traktori ja päältä ajettava ruohonleikkuri ovat tulleet tutuiksi.

– Seurakunnalla on nyt uusia laitteita, joilla on mukava ajella. Pikkutraktorilla on tullut aika paljon pyörittyä, se on haka siivouksessa. Ei tarvitse kottikärryillä mennä – täällä kun matkat ovat pitkiä.

Jaakko on viihtynyt työssään hyvin.

– Tykkään, että saa olla pihalla, etenkin kesällä. Tässä saa tehdä itsekseen hommia. Samalla voi ajatella, on rauhallista.

Jaakko huomauttaa työn olevan asiakaslähtöistä – siistitäänhän alueet kävijöitä varten. Joskus hautausmaalla kävijät pysähtyvät keskustelemaan.

– On mukava väliin jutella työn lomassa. Etenkin vanhukset pysäyttää ja juttelee.

Jaakko on viihtynyt seurakunnalla oikein hyvin ja kehuu työntekijöitä.

– Tykkään kokonaisuudessaan henkilökunnasta. Seurakuntalaiset on ihan huipputyyppejä.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

2023-06-07 15:36:00.0