Helatorstai - eilen, tänään ja huomenna

Pattijoen kirkosta kuva.

Helatorstai eli suomeksi kiva vapaapäivä keskellä viikkoa. Vai oliko sillä joku muukin sisältö? Helatorstai voi olla niitä vieraampia kirkollisia juhlapäiviä ja kuitenkin sillä on meille sanansa sanottavana tähänkin aikaan.

Jeesuksen opetuslapsille tuo hetki oli varmasti hyvinkin koskettava ja ikimuistoinen. He olivat seuranneet Jeesuksen mukana tiiviisti viimeiset vuodet ja nyt, heidän silmiensä edessä, Jeesus nousee taivaaseen. Siksihän Helatorstaita kutsutaankin myös Kristuksen taivaaseen astumisen päiväksi.

Jeesuksen opetuslasten tunteet tuona hetkenä voimme paremmin ymmärtääkin, mutta miksi Jeesuksen taivaaseen astuminen olisi tärkeä ja merkityksellinen päivä meille, kaksi vuosituhatta myöhemmin eläville ihmisille? Mitä se meille kertoo ja herättääkö se meissä mitään?

Ensiksikin se kertoo ja muistuttaa meitä siitä, kuka Jeesus on. Helatorstai on kirkollisten juhlapäivien joukossa siitä harvinainen päivä, että se korostaa Jeesuksen jumaluutta. Siinä missä vaikkapa jouluna Jeesus nukkuu seimessä pienenä vauvana tai kuolee pitkäperjantaina ristillä ihmisen tuskaisen kuoleman, niin helatorstaina hän nousee taivaaseen Isän oikealle puolelle. Kuoleman voittajana, syntimme sovittajana hän palaa sinne, mistä hän kerran tähän maailmaan tuli. Ehkä mekin voimme viimeistään tässä pysähtyä ja sanoa, ”totisesti hän on Jumalan Poika ja Vapahtajamme”.

Toiseksi se, että Jeesus on noussut taivaaseen, kertoo meille siitä, minkä hän on vielä luvannut tehdä eli palata takaisin kaikkivaltiaana kuninkaana tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Tämän lupauksen odotuksessa ja toivossa saamme rohkeasti elää, kulkiessamme läpi elämän vaikeidenkin aikojen.

Ja vielä saamme muistaa, että Jeesus antoi tehtävän mennä ja tehdä kaikki kansat hänen opetuslapsikseen. Tämä tehtävä on vielä kesken. Vielä saamme kastaa ja opettaa.

Olipa Helatorstai sinulla vapaata tai ei, niin muista ja pidä mielessäsi, että sen sanoma avaa eteemme Jumalan todellisuuden tässä ajassa, antaa toivon ja rohkaisun näkökulman ja suunnan tekemisillemme täällä siihen saakka, kunnes Jeesus palaa takaisin Kaikkeuden Kuninkaana.

Tue May 16 15:23:00 EEST 2023