Tervetuloa kevättalkoisiin!

Kuvassa on Revonlahden kirkko.

Kevät keikkuen tulevi. Hautausmaiden kevätsiivousta jouduttiin siirtämään eteenpäin talviseksi muuttuneen sään takia. Revonlahden hautausmaa sai tuoreen lumipeitteen vielä 4.5.

Kevät tekee joskus tepposia. Siikajoen alueen ja Vihannin hautausmailla piti alun perin olla hautausmaiden siivoustalkoot heti vapun jälkeen, mutta sitten tuli takatalvi, lunta, räntää ja kylmää. Niinpä talkoita jouduttiin siirtämään viikolla eteenpäin.

Talkoot on järjestetty yleensä toukokuun alussa. Perinteenä on ollut, että hautausmaat saataisiin siivottua ennen äitienpäivää eli toukokuun toista sunnuntaita.

– Monesti on kylmä kevät ollut, Tarja Manninen muistelee. – Ahkeria talkoohenkilöitä onneksi löytyy.

Muitakin kunnostustöitä on tehty talkoilla, esimerkiksi Revonlahden hautausmaan uuden puolen verkkoaita korjattiin vapaaehtoisten voimin. Tällä hetkellä suunnitelmissa on mm. joidenkin hautakivien perustusten parantamista ja lipputangon suoristamista.

Revonlahden hautausmaan siivoustalkoot ovat tiistaina 9.5. aamuyhdeksästä eteenpäin, Vihannin hautausmaatalkoot tiistaina 9.5. kello kolmesta eteenpäin, Paavolan hautausmaatalkoot keskiviikkona 10.5. aamuyhdeksästä lähtien ja Siikajoenkylän hautausmaatalkoot keskiviikkona 10.5. aamuyhdeksästä lähtien.

Kaikki ovat tervetulleita talkoisiin. Paavolassa, Revonlahdella ja Siikajoella talkoolaisille tarjotaan ruoka ja kahvi, Vihannissa kahvit. Seurakunnalla on haravia, mutta omat haravat voi ottaa mukaan, jotta työvälineitä riittää varmasti kaikille.

Rippikoululaiset kynttilätalkoissa

Vihannin ja Siikajoen alueen rippikoululaiset tekevät myös kevättalkoita: he keräävät kynttilöiden hylsyjä kierrätykseen, kukin oman kotikirkkonsa hautausmaalla. Jo perinteeksi muodostunut kynttiläkeräys liittyy rippikoululaisten seurakunnan tutustumisjaksoon, jonka aikana seurakunnan työntekijät ja heidän työnsä tulevat tutuiksi.

– Talkootöiden lomassa suntio kertoo työstään ja siihen liittyen ympäristöaiheista. Tässä tulee samalla ympäristötietoutta, kierrätystä ja ulkoilua, nuoriso-ohjaaja Tatu Karvonen kertoo.

Rippikoululaisten hautausmaatalkoita on kaikilla Siikajoen alueen ja Vihannin hautausmailla. Näillä alueilla on yhteiset rippikoulut ja jokaisessa rippikouluryhmässä nuoria sekä Vihannin että Siikajoen alueilta. Raahen alueen rippikouluista jotkut ryhmät ovat käyneet talkoilemassa oman alueen hautausmailla.

– Rippikoululaisten ja vapaaehtoisten talkoot ovat suunnilleen samoihin aikoihin. Ollaan ajateltu, että ne tukisivat toisiaan, Tatu pohtii.

2023-05-10 08:21:50.0