Ympäristövuosikello

hiilineutraalikirkko logo ristin kuva.

Ympäristövuosikello

Raahen seurakunta on päättänyt hakea Kirkon ympäristödiplomia 2023 alkaen.  ”Diplomi kannustaa toiminaan ympäristön kannalta vastuullisesti ja rakentavasti.  Kaiken taustalla on kunnioitus Jumalaa ja hänen luomistyötään kohtaan” lainaus arkkipiispa Tapio Luoman tekstistä kirjasta Kirkon ympäristödiplomin käsikirja.

Diplomin avulla seurakunta kantaa ympäristövastuutaan. Järjestelmä korostaa sekä seurakunnan johdon, henkilöstön sekä seurakuntalaisten vastuuta ympäristöasioissa.  Tavoitteena hiilineutraalikirkko vuoteen 2030 mennessä.

Järjestelmään kerätään pisteitä, joiden avulla ympäristödiplomi saadaan anottua ja samoin sitä ylläpidetään pisteytyksen avulla.  Joka vuosi pisteet lasketaan ja tarkistetaan sekä tehdään suunnitelma seuraavalle kaudelle.

Valtavan suuri asiakokonaisuus, ympäristökasvatus, jätehuolto, kiertotalous, ruoka, energia, hautausmaat, metsänhoito jne.

Lähdetään nyt ihan pienistä puroista – asioista liikkeelle. Pieniä ympäristöasioita, pieniä muutoksia, uusia asioita toimintaamme.  Esim. lisätään entisestään luonto- ja kierrätysmateriaalien käyttöä kerhojen askarteluissa, jätteiden lajittelu lisääntyy, ruokahävikkiä pienennetään, tapahtumia ja retkiä lähiluontoon, kertakäyttöastioiden käyttöä vähennetään jne.

Tässä ekotapahtumien vuosikellossa on poimintoja ympäristöasioihin pitkin vuotta. Niihin voi osallistua yksin tai porukassa.  Teemoja käytetään valtakunnallisesti, järjestetään tapahtumia, retkiä, tempauksia. Ollaan mukana!

TEKSTI: Pirkko Tuomisto

2023-05-02 15:44:00.0