Kavereita ja leikiniloa - Tervetuloa päiväkerhoon!

lapset leikkii legoilla.

Päiväkerho tarjoaa lapselle turvallisen paikan leikkiä ja harjoitella kaverisuhteita. Kerhoissa musisoidaan, leikitään, liikutaan, askarrellaan, ulkoillaan ja vietetään satuhetkiä. Kerhoissa käytetään PIKI-toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja, sekä ehkäistään kiusaamista kotona ja päiväkerhoryhmissä.

Päiväkerho tarjoaa:

YSTÄVIÄ.  Päiväkerho on turvallinen paikka lapselle kasvaa yhdessä toisten lasten kanssa. Kerhoryhmässä syntyvät ystävyyssuhteet ovat lapselle tärkeitä, ja lapsi saa kokea osallisuutta ja iloa. Kerhossa myös opitaan tärkeitä taitoja mm. jakamista, hyviä tapoja ja toisten huomiointia.

HILJAISUUTTA. Kynttilän syttyessä hiljennytään hetkeksi yhdessä. Lapsen hengellisyys on ihmettelyä, ihailua, tutkimista ja leikkimistä – kokonaisvaltaista elämistä yhteydessä Jumalaan. Lapsi saa kuulla Raamatun kertomuksia ja tutustua kirkkovuoden tapahtumiin. Päiväkerhotoiminta tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, vanhempien kotikasvatusta ja kotien kristillistä kasvatusta.

YHTEISTYÖTÄ. Päiväkerhon tehtävänä on kulkea vanhempien rinnalla tukien ja rohkaisten vanhemmuuden ja kasvatuksen moninaisissa kysymyksissä. Yhteistyö on lastenohjaajan ja vanhemman välistä luottamusta ja kunnioitusta.

AMMATILLISUUTTA.  Päiväkerhoissa työskentelevät koulutetut varhaiskasvatuksen lastenohjaajat, ja työskentelyn lähtökohtina ovat suunnitelmallisuus, lasta sekä perhettä osallistava pedagoginen työskentelytapa.

1. Miksi olet valinnut seurakunnan päiväkerhon? 2. Mitä mieltä olet seurakunnan päiväkerhoista? 3. Risuja ja ruusuja

1. Valitsin seurakunnan kerhon siksi, koska olin perhekerhoissa päässyt näkemään, että kuinka osaavia, ammattitaitoisia ja lempeitä kasvattajia seurakunnan kerhoissa on ohjaajina. Oli mukavaa, että lapseni pääsi harjoittelemaan vanhemmista erossaoloa ja oppimaan ryhmässä toimimista jo perhekerhosta tuttujen ohjaajien kanssa.

Kerhossa saavat leikkiä samanikäisten lasten kanssa ja saavat ohjattua leikkiä ja askartelua sekä kristillistä kasvatusta hartaushetkissä.

2.  Olen ollut enemmän, kuin tyytyväinen kerhoon. Kerhot ovat yksi viikon kohokohdista lapselleni ja hänelle on tärkeää se, että se on “hänen oma kerho!”, jossa saa olla ilman vanhempia. On mukava kuulla lapselta kerhon jälkeen uusia lauluja ja loruja sekä kuulumisia. Lapsi on oppinut myös uusia arkisia taitoja kerhossa, esimerkiksi käärimään hihat käsiä pestessä.

Meillä kaikki lapset ovat tykänneet käydä seurakunnan kerhoissa. Kotihoidossa oleville kerhopäivät ovat odotettuja.

3. Kaksi kerhokertaa viikossa on juuri sopiva määrä pienelle kerholaiselle. Ruusuina lapsen suusta jouluaattoiltana päässyt huokaus: “Pääsisipä kerhotätin syliin” on aika kuvaava. Lapseni on myös oppinut paljon tärkeitä asioita kerhossa. Esim. sen, että mikä on hätätilanteen ja höpötilanteen ero. Ohjaajat myös järjestävät lasten toiveet huomioiden ohjelmaa kerhoihin, mikä on ollut tosi iso juttu lapselle! Haastateltavana oli äidit Petra Laukka ja Johanna Paloniemi.

Haastattelut on koonnut lastenohjaaja Sirpa Määttä.

Syksyllä 2023 alkaviin päiväkerhoihin ilmoittautuminen 14.4.-14.5.2023:

www.raahenseurakunta.fi/lapsille-ja-lapsiperheille

Linkkiä klikkaamalla pääset täyttämään ilmoittautumislomakkeen

Lisätietoja päiväkerhoista ja perheiden toiminnasta antaa varhaiskasvatuksen ohjaaja Merja Tuomaala

040 6710 657 merja.tuomaala@evl.fi

Teksti: Merja Tuomaala