Yhteisvastuukeräys 2023- "Nuoret väkivaltaisessa maailmassa"

KuvaYhteisvastuu uudistunut ilme.jpg

Yli 70-vuotias Yhteisvastuu lähtee keräykseen uudistuneella ilmeellä. Uudistuksen tarkoituksena on raikastaa ja yksinkertaistaa Yhteisvastuun brändiä kunnioittaen sen historiaa ja arvoja.

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotosta 40% lahjoitetaan Suomeen. Puolet keräystuotosta osoitetaan valtakunnallisena kotimaisena yhteistyökumppanina toimivalle Aseman lapset ry:lle koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen tähtäävään työhön. Toinen puoli jää paikallisseurakunnille nuorten tukemiseksi tehtävään toimintaan ja seurakuntien auttamistyöhön. Raahen seurakunnassa kerätystä tuotosta 20% jää omaan seurakuntaan. Diakoniatyön vastuuryhmä tekee varojen kohdentamisesta esityksen kirkkoneuvostolle, joka tekee asiasta päätöksen.

60 prosenttia keräystuotosta ohjataan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Tämän vuoden yhteisvastuukeräyksen esimerkkikohde on Kenia. Siellä ilmastonmuutoksen syventämä kuivuus vaikeuttaa paimentolaisperheiden elämää ja toimeentuloa laidunmaiden pienentyessä. Taistelu laidunmaista voi johtaa konflikteihin ja väkivaltaisuuksiin. Heikentyvä turvallisuustilanne ja omaisuuden menettäminen saavat perheet vetämään lapsensa pois koulusta tai vaihtamaan koulua. Katastrofirahaston avulla tuetaan nuorten koulunkäyntiä maan köyhimmillä, kuivuudesta kärsivillä alueilla.

Yhteisvastuu on välittämisen kansanliike. Mikäli haluat toimia vapaaehtoisena yhteisvastuukeräyksen hyväksi, voit ottaa yhteyttä oman asuinalueesi diakoniatyöntekijään. Vapaaehtoisena voit esim. toimia lipaskerääjänä, kutoa yv-lapasia myyntiin sekä auttaa keittiöllä/myyntipisteissä erilaisissa tapahtumissa.

Helmikuussa Raahen seurakunnassa järjestetään yhteisvastuukeräyksen hyväksi monenlaisia tapahtumia: pizzapuffet (su 5.2) ja Yhteisvastuumyyjäiset (17.2) Vihannissa, Laulu Ystävälle – ystävänpäivän yhteisvastuukonsertti (14.2) Raahessa, Laskiaismyyjäiset (21.2) Ruukissa, laskiaistapahtumat Pattijoella (19.2) ja Saloisissa (21.2). Keväämmällä on tulossa myös muita tapahtumia, konsertteja ja lipaskeräystempaus. Ajankohtaiset tiedot tapahtumista ilmoitetaan seurakuntaviikkosivuilla. Tervetuloa tukemaan keräystä osallistumalla tapahtumiin ja kantamalla vastuuta yhdessä!

Teksti: Anna Vatjus, Diakonissa, yhteisvastuukeräyspäällikkö

2023-02-02 11:24:24.0