Vastuuta kantamaan

Kuva viikon juttu.jpg

Ari Haapakosken elämässä seurakunta on ollut mukana alkaen lasten kastamisesta aina elämän päättyessä suoritettavaan hautaamiseen. Hautaamisessa raskain kokemus on ollut oman pojan hautaaminen ennen kuin hän ehti 19 vuoden ikään.

Ari Haapakoski on yksi Raahen seurakunnan kirkkovaltuuston uusista jäsenistä. Seurakuntavaaleissa saadun ison äänimäärän hän näkee tulleen laajasti erilaisilta seurakuntalaisilta ympäri seurakunnan. Saatu luottamus tuntuu jopa hämmentävältä.

- Sain paljon ääniä henkilöiltä, jotka eivät ole minun taustani viiteryhmästä. Samoin tiedän, että olen saanut ääniä kotikuntani Siikajoen lisäksi Raahesta. Haluan olla luottamuksen arvoinen ja toimia parhaan kykyni mukaan.

Tulevan valtuustotyöskentelyn Haapakoski toivoo tapahtuvan hyvässä ilmapiirissä ja samalla ratkaisukeskeisesti asioihin tarttuen.

• Yrityselämästä tulevana odotan jämäkkää, tosiasioihin perustuvaa päätöksentekoa ja talouspuolella läpinäkyvää hankintatointa ja varojen käyttöä.

Haapakoski näkee keskeiseksi kirkkovaltuuston ja -neuvoston tehtäväksi turvata seurakunnassa tapahtuvan hengellisen työn edellytykset niin henkilöstön kuin tilojen osalta. Päätöksenteossa on pidettävä aina mielessä seurakuntalaisen näkökulma.

• Ajattelen niin, että valtuutettuna edustamme seurakuntaamme ja meidän täytyy toimia myös esimerkkinä. Kun näemme tai kuulemme, että lähimmäisemme elämässä on jokin rikki, niin autamme häntä.

Haapakosken sydäntä lähellä onkin kysymys siitä, miten ihmisellä voisi elämässään toteutua toimiva arki. Haapakosken mukaan toimiva arki on kuin jokapäiväinen leipä, johon kuuluvat esimerkiksi työ, toimeentulo, koti, perhe, puoliso, ystävät sekä muut sosiaaliset suhteet. Kun arki menee rikki, voi useampi turva murtua. Näissä tilanteissa on tärkeintä, että ihminen tulee kohdatuksi ja nähdyksi.

• Helposti ajattelemme, että raha auttaa kaikkiin ongelmiin. Asia ei useinkaan ole niin. Suurin ja tärkein asia on kohtaaminen ja rakkaus. Tärkeää on antaa aikaa, kuunnella ja ohjata yksittäisten, pientenkin asioiden suorittamiseen.

Haapakoski toivoo, että seurakunnassa sekä laajemmin yhteiskunnassa kasvaisi ajattelumalli, jossa otetaan vastuuta sen sijaan, että vaadittaisiin jotain lisää.

• Jos me kaikki ajattelisimme, että mitä voimme tehdä seurakunnan, kunnan ja yhteiskunnan hyväksi, voisimme kääntää suunnan parempaan. Olemme saaneet Suomelta valtavan paljon hyvää. Olen itse syntynyt 60-luvulla ja saanut elää merkittävän osan sitä aikakautta, kun Suomi sotien jälkeen nousi hyvinvointivaltioiden ykköskastiin 2000-luvulle tultaessa.

Teksti: Markus Tuukkanen

Kuva: Risto Havia