Pappina kiitollisin mielin

Raahen-srk-juttu-2023-vko-2-Tiina-Jeskanen 22.jpg

Raahen seurakunnassa aloittanut pappi Tiina Jeskanen perheineen elää jännittäviä aikoja uudessa kotikaupungissa. Papin uralle Tiinan johdattivat innostava uskonnonopettaja sekä kokemukset seurakunnassa.

Raahen seurakunnassa aloitti tammikuun alussa uusi pappi, Tiina Jeskanen. Tiina muutti loppuvuodesta Raaheen perheensä, miehensä ja 2,5 vuotiaan lapsen, kanssa Rovaniemeltä.

Haastatteluhetkellä Tiina oli uudessa työssään toista päivää ja vielä ymmyrkäisenä kaikesta uudesta.

– Uusi työpaikka, uudet työkaverit, uusi kaupunki. Tämä on jännittävää ja kivaa. Vielä menee energiaa tarkkailemiseen. Työn kannalta on ihan hyvä aika aloittaa näin joulun jälkeen. Muuten ei niinkään, kun on niin pimeää ja kylmää. Varmaan koko kevät menee jollain tasolla tutustellessa kaikkeen uuteen.

Tiina on kotoisin Oulusta ja halusi päästä Rovaniemeltä lähemmäksi kotiseutua.

– Raahe on lähellä, ja täällä työyhteisö ja seurakunta on sopivia: ei liian pieniä, eikä liian isoja.

Raahen seutu oli koko perheelle entuudestaan tuntematon.

– Työhaastattelu pidettiin etäyhteydellä ja vuokrakämppäkin sovittiin ennen kuin nähtiin, Tiina naurahtaa.

Tähän asti aika uudessa kaupungissa on mennyt pääasiassa laatikoita purkaen ja uutta kotia laittaen.

– Navigaattorin varassa olen täällä ajanut ja eksyillyt. Onhan tämä eri kuin jos vaikka Helsinkiin muuttaisi, mutta on täällä paljon yksisuuntaisia teitä ja tasa-arvoisia risteyksiä, mikä vaikeuttaa. Toisaalta ei ole ruuhkia.

Nuoruuskokemukset innoittajina

Ensimmäisenä Raahen työviikonloppuna Tiina pääsi tutustumaan Raahen ja Saloisten kirkkoihin avustavana pappina. Tiina odottaa innolla tutustumista laajaan seurakuntaan sekä pääsyä kaikkiin Raahen alueen seitsemään kirkkoon.

– On hienoa, kun täällä on aina kirkon yhteydessä hautausmaa – on jotenkin täydempi kokonaisuus, toisin kuin monesti kaupungeissa.

– Tykkään kirkon kuoriosasta, missä on alttarimaalaus. Olisi hienoa päästä astumaan sisään kirkkoihin etuovista, jotta saisi sen ensikokemuksen alttaritauluineen.

Tiinan innostivat pappisuralle yläasteen uskonnon opettaja sekä nuoruuden seurakuntakokemukset.

– Koulussa käytiin kristinuskoa läpi innostavan opettajan johdolla – sieltä sain tiedollisen puolen. Rippileirin jälkeen lähdin isoseksi ja sen jälkeen tein vapaaehtoisia juttuja seurakunnassa – siten tuli käytännön puoli tutuksi. Nämä kokemukset ovat kannatelleet ja vieneet eteenpäin.

Niinpä Tiina päätti hakea Itä-Suomen yliopistoon lukemaan teologiaa.

– Se tuntui luontevalta. Viimeistään opiskeluvaiheessa alkoi pappius tuntua omalta jutulta.

Valmistumisen jälkeen Tiina ehti olla työttömänä jonkin aikaa ennen kuin hänet vihittiin papiksi Ranualla syksyllä 2017.

– Vaikka opiskelee teologiaa, ei ole itsestäänselvyys, että pääsee papiksi: pitää olla vähintään puolen vuoden papintoimi ennen kuin voi saada pappisvihkimyksen. On kiitollinen mieli, että sai alkaa papiksi ja saa yhä jatkaa.

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2023-01-13 11:16:58.0