Johanna Hämeenkorpi kannustaa mukaan kehittämään kansainvälistä ja vapaaehtoistyötä

Raahen-srk-juttu-vko-49-Johanna-Hameenkorpi 2.jpg

Johanna Hämeenkorven voimanlähde työssään on suhde kolmiyhteiseen Jumalaan ja seurakuntaan. – Tässä työssä tarvitaan kirkon arvojen tuntemista ja arvojen mukaiseen toimintaan sitoutumista. Iloa työhön tuo hyvä työyhteisö.

Raahen seurakunnan lähetys- ja kansainvälisen työn sihteerin tehtävät monipuolistuvat ensi vuoden alussa kansainvälisen ja vapaaehtoistyön koordinaattoriksi. Tehtävään on valittu Johanna Hämeenkorpi, joka on toiminut lähetys- ja kansainvälisen työn sihteerin viransijaisena yli vuoden ajan.

– Tämä on uusi toimi Raahen seurakunnassa, Johanna kertoo. – Tehtävänkuva laajentuu: toimin lähetystyön ja kansainvälisen työn verkostoissa, kuten aiemminkin, ja lisäksi koordinoin vapaaehtoistyötä.

Noin 25% työstä on vapaaehtoistyön koordinointia ja 75% kansainvälistä työtä, johon sisältyy myös lähetystyön tehtäviä. Lähetystyö on kirkon perustehtävä, jota lähetyskäsky ohjaa. Käytännössä Johannan tehtävänä on ohjata ja vahvistaa kansainvälistä toimintaa yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.

– Seurakunnan sisäisiä ja ulkoisia sidosryhmiä on paljon sekä paikallisesti että laajemmin: mm. yrittäjät, koulut, kunnalliset toimijat ja yhdistykset. Kansainvälisen ja vapaaehtoistyön koordinaattori työskentelee koko laajan seurakunnan alueella sekä ylitse seurakuntarajojen.

Maailma kansainvälistyy ja muuttuu, niin myös Raahen seutu ja seurakunta. Johanna rohkaisee osallistumaan kehitystyöhön ja antamaan palautetta.

– On tärkeää toimia työssä paikallisesti ja osana Kristuksen maailmanlaajuista kirkkoa. Toivon, että seurakuntalaiset ja työkaverit tulevat rohkeasti keskustelemaan ja ideoimaan kanssani kansainvälisen ja vapaaehtoistyön kehittämistä. Tulevaisuudessa toivon voivani tarjota uudenlaisia yhdessä suunniteltuja mahdollisuuksia kansainväliseen toimintaan eri ikäryhmille ja työaloille.

Vapaaehtoistyössä jokaiselle paikka

Aiemmin vapaaehtoistyötä ovat hoitaneet seurakunnassa eri työalojen työntekijät. Jatkossa vapaaehtoistyöstä kiinnostuneet voivat miettiä yhdessä Johannan kanssa, mikä olisi sopiva paikka palvella. Johanna haluaa rohkaista kaikenikäisiä mukaan vapaaehtoistoimintaan.

– Kaikki ihmiset ja heidän osaamisensa ovat yhtä arvokkaita. Vapaaehtoistyöhön voi tulla omana itsenään. Jokaiselle löytyy paikka toimia seurakunnassa. Vapaaehtoistyöhön tuleva voi itse ehdottaa, miten voisi palvella seurakunnassa – uusia ideoita otetaan mielellään vastaan.

Vapaaehtoistyö seurakunnissa on moninaista.

– Vapaaehtoisena voi palvella lähes kaikilla työaloilla, esimerkiksi jumalanpalveluksissa, musiikissa, lapsi-, diakonia- ja lähetystyössä, keittiöllä. Merkityksellinen yhdessä toimiminen tuo hyvää oloa ja iloa sekä voimaannuttaa.

Kun sopiva paikka löydetään, ohjataan vapaaehtoistyöntekijä sopivan työalan vastuutyöntekijän luo perehtymään uuteen tehtävään.

Johanna muistuttaa, että seurakuntaan voi tulla mukaan myös ihan vain olemaan ja hengähtämään.

– Esimerkiksi musiikkitilaisuudet, kuten kauneimmat joululaulut näin joulun alla, ovat hyviä mahdollisuuksia ottaa etäisyyttä hektiseen arkeen.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

2022-12-09 10:38:22.0