Ympäristödiplomin kautta kohti kestävämpää yhteiskuntaa

2022-vko-34-ymparistodiplomi-Johanna-Maliniemi.JPG

Ympäristöasiantuntija Johanna Maliniemi toivottaa kaikki seurakuntalaiset mukaan ympäristötyöhön. Johannalle luonto on pyhä asia, jota tulee vaalia.

Raahen seurakunta hakee kirkon ympäristödiplomia, jonka avulla toteutetaan kirkon energia- ja ilmastostrategiaa;  tavoitteena hiilineutraali kirkko vuonna 2030. Ympäristöohjelman toteuttamiseen kaivataan myös seurakuntalaisia.

Kirkkoneuvosto päätti 16.8. ympäristösertifikaatin hakemisesta. Hakuprosessia hoitaa ympäristöasiantuntija (FM, maantiede) Johanna Maliniemi . Prosessiin kuuluu nykytilanteen katselmointi, ympäristöohjelman laatiminen ja auditointi. Auditoija tarkastaa seurakunnan ympäristötyön, jonka jälkeen hiippakunnan tuomiokapituli ehdottaa kirkkohallitukselle diplomin myöntämistä.

– Ympäristödiplomi on luonnon monimuotoisuuden turvaamista, ilmastomuutoksen hillitsemistä, energian säästöä ja ympäristökasvatusta, Johanna kertoo.

Ympäristöohjelmaa varten perustetaan seurakunnan työntekijöistä, seurakuntalaisista ja valtuutetuista muodostuva ryhmä.

–  Työryhmä vastaa seurakunnan ympäristötyöstä ympäristövastaavan johdolla.

Johanna kertoo ympäristödiplomista kirkkokahveilla luomakunnan sunnuntaimessun jälkeen 28.8. Raahen seurakuntakodissa. Paikalle toivotaan mahdollisimman paljon ympäristöasioista kiinnostuneita seurakuntalaisia.

–  Kaikki kiinnostuneet otetaan ilolla vastaan – kaikenikäiset, myös nuoret.

Ympäristöajattelu tullaan nivomaan seurakunnan arkeen – se tulee näkymään jokapäiväisessä toiminnassa keittiöstä jätehuoltoon, kiinteistöistä metsien hoitoon, hautausmaista liikenteeseen. Seurakunnan työntekijöille järjestetään koulutuksia ja seurakuntalaisille erilaisia tapahtumia, talkoita ja keskustelutilaisuuksia. Viestintä on olennainen osa.

– On tärkeää, että tieto kulkee seurakunnassa. Esimerkiksi jos ruoka on mietitty ekologisesti, on tärkeä kertoa, mitä siinä on.

Luonto on Jumalan luoma

Johanna näkee, että kirkon toiminnalla on suuri merkitys.

–  Kirkko on merkittävä yhteiskunnallinen toimija ja vaikuttaja. Seurakunnalla on paljon metsiä ja kiinteistöjä. Jäseniä on liki 4 miljoonaa. Kirkko voi vaikuttaa isompiinkin muutoksiin: että siirryttäisiin luonnon hyväksikäytöstä luomakunnan kunnioittamiseen ja kestävämpään yhteiskuntaan.

Jumala on luonut koko maailman, jonka osa ihminen on. Siksi luontoarvot ovat kirkolle tärkeitä.

– Luonto on se tapa, miten Jumala antaa lahjat meille. Luonto ei ole vain meidän hyödynnettävissä, sitä pitää myös vaalia.

Johanna muistuttaa, että Raamattu on täynnä vertauskuvia luonnosta ja myös Jeesus opetti luonnon kautta. Luonto auttaa esimerkiksi uupuvaa.

– Luonto parantaa. Toisaalta me voidaan oppia luonnolta. Me ollaan osa ekosysteemiä, me saamme itsellemme ja vaikutamme ympäristöömme. Rakkauden kaksoiskäsky ei tarkoita pelkästään toisia ihmisiä, vaan myös eläimiä ja luontoa.

Raaheen muualta tulleena Johanna huomaa paljon hyvää alueella.

– Täällä on yhteisöllisyyttä: tunnetaan naapurit, autetaan toisia. Tällaiseen pitäisikin mennä, pois yksilökeskeisestä kulttuurista ja kuluttamisesta.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

• Ota yhteyttä Johanna Maliniemi, johanna.maliniemi@evl.fi, 040-5745962
  • Tutustu ympäristödiplomiin: evl.fi/ymparistodiplomi
  • Suomen luonnon päivä 27.8