Matti Hanhisuannolle sairaalapappeus on kutsumus

Raahen-srk-juttu-2022-vko-31-kuva-sairaalapappi-Matti-Hanhisuanto 3.jpg

Sairaalapappina aloittanut Matti Hanhisuanto haluaa tuoda sairaan ja läheisten luo Jumalan siunauksen ja armon viestiä.

Matti Hanhisuanto aloitti elokuun alussa Raahen seurakunnan sairaalapappina. Lapsuuden maisemiin paluu on ollut mukava, ja Matti kertoo saaneensa hyvän vastaanoton.

Ensimmäiset viikot uudessa työssä menevät pääasiassa sairaalaan, seurakuntaan ja ihmisiin tutustuessa.

– Pikkuhiljaa pääsee paremmin työhön kiinni. Hyvin luottavaisin mielin olen. Se on hyvä lähtökohta, kun muistaa, että tässä työssä palvelee muita.

Kesän aikana Raahea kierrellessään Matti on iloinnut siitä, että kaupunkia hoidetaan nykyään paremmin kuin lapsuudessa: mm. merenrannat ja Kauneuskanava ovat nykyisin ilo silmälle. Vastaan tulleet vanhat tuttavat ovat muistaneet ja toivotelleet tervetulleeksi.

– Hyvillä mielin tänne tulin. Raahe on tullut taas läheisemmäksi kesän aikana. Ja nyt alkaa tulla mieleen muistoja, niitä asioita, joita täällä on tapahtunut silloin nuoruudessa ja lapsuudessa.

Ensimmäiset kolme vuotta elämästään Matti asui perheineen Saloisissa ja sen jälkeen ylioppilaaksi asti Pattijoella. Kirkollisiin töihinkin ensikosketus tuli Saloisissa, jossa hän toimi lukioaikana kolmena kesänä suntion sijaisena.

– Pattijoki on minulle lapsuuden koti.

Työ ihmisten kohtaamista

Ennen Raahen seurakuntaan papiksi tuloa Matti toimi seurakuntapappina Vihdissä 11 vuotta ja sairaalapappina Vantaalla 8,5 vuotta. Sairaalapappeudesta Matti kiinnostui jo opiskeluaikana.

– Tuntui, että tähän on kutsumus. Ihminen ja kohtaaminen on se tärkein asia tässä työssä.

Raahen seurakunnassa sairaalapapin työnkuvaan kuuluu sairaalan, kotisairaalan ja palvelukotien potilaiden ja henkilökunnan tukeminen. Potilas, hänen läheisensä tai henkilökunta voivat kutsua papin juttelemaan. Jokainen tapaaminen on erilainen: joskus voidaan pitää pieni hartaushetki, joskus jutellaan, joskus istutaan yhdessä hiljaa.

– Koskaan ei tiedä, mitä on edessä, kun menee tapaamaan potilasta. Sairas joutuu makaamaan aloillaan, jolloin on aikaa miettiä, ja on sairaus päällä - se herättää kysymyksiä.

Kirkkoon kuulumista ei kysellä, mutta sairaalapapin tehtävä on antaa hengellistä ja henkistä tukea.

– Haluan pitää Jumalan sanan, johdatuksen ja siunauksen mukana. Viedä Jumalan siunauksen ja armon viestiä. Tärkeintä on luottamus, että potilas uskaltautuu puhumaan, kyselemään ja kertomaan. Potilas ja läheiset ovat ne, jotka määrittelevät, mistä puhutaan.

Joskus potilas ei pysty tai ei halua puhua.

– Tässä työssä kohtaa paljon heitä, jotka eivät itse pysty liikkumaan tai olemaan aktiivisesti itse yhteydessä toisiin ihmisiin. Joskus tapaamiset voivat olla hyvin vähäsanaisia. Ei ole tarkoituksena, että pappi on koko ajan äänessä. Voi pitää vaikka kädestä kiinni ja osoittaa läsnäolonsa, sekin on joskus paljon.

– Sairaus ja kuolema on tässä työssä pääelementtejä. Tämä on toisaalta hyvinkin raskasta, toisaalta saa voimaa ihmisten kohtaamisesta. Kun huomaa, että voi auttaa, se kannustaa tekemään lisää. Vaikeuksissa, haasteissa ja vakavuudessa huomaa, että tämä on tarpeellista työtä. Tässä oppii paljon.

Sairaalapapin työpiste löytyy Raahen sairaalasta – jossa Matti muuten myös syntyi. Matti rohkaisee lähestymään matalalla kynnyksellä.

– Ottakaa rohkeasti yhteyttä silloin, kun on tarvetta – joko omissa asioissa tai läheisen asioissa. Olen toiminut pyydettäessä myös henkilökunnan työnohjaaja.

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2022-08-04 10:49:00.0