Kasteessa lapsi uskotaan Jumalan huomaan

kastetapahtuma-Teija-Pitkänen-ja-Kimmo-Heinilä-kuva1.JPG

Raahen seurakunnan papit Teija Pitkänen ja Kimmo Heinilä odottavat hyvillä mielin kastetapahtumaa. – Ilolla otetaan kaikki vastaan.

Raahen seurakunta haluaa tarjota helpon ja sujuvan tavan kastaa lapsi. Helatorstaina 26.5. vietetään Pattijoen seurakuntatalolla klo 13.30 lähtien kastepäivää, jossa lapsen voi tulla kastamaan valmiiseen juhlatilaisuuteen.

Kastaminen on tärkeä tapahtuma, mutta esimerkiksi koronan takia se on voinut jäädä.

– Halutaan olla tukena, koska tiedetään, että lapsiperheissä riittää kiirettä eikä juhlien järjestäminen ole aina helppoa, seurakuntapastori Teija Pitkänen kertoo. – Nyt voi tulla valmiille eikä tarvitse käyttää aikaa valmisteluihin.

Vähintään toisen kastettavan huoltajista tulee kuulua kirkkoon. Mitään ikärajaa ei ole.

– Jos on jostain syystä jäänyt lapsi kastamatta jo ennen koronaa, voi tulla, Teija rohkaisee.

Kastepäivään voi ilmoittautua 18.5. mennessä Teijalle tai kappalainen Kimmo Heinilälle. Puhelimitse käydään läpi kummit, vierasmäärä, lukuihin osallistuvat, laulettavat virret jne. Seurakunta hoitaa paperityöt.

– Tilaisuus on varattu kuudelle perheelle, mutta jos tulee enemmän, se on positiivinen asia – on varapaikka ja -pappi, Teija kertoo.

Kastetilaisuus vietetään seurakuntatalon salissa, minkä jälkeen kahviossa saa kakkukahvit.

– Kastetaan nonstoppina: edellisen perheen kahvitellessa toinen meistä kastaa seuraavan lapsen, Teija selventää. – Täällä on ihanasti tilaa useammallekin vieraalle, ja kaikki löytyy kätevästi yhden katon alta.

Kastemekon puuttuessa seurakunnalta saa mekon lainaksi. Pitkä kastemekko kuvaa Jumalan armoa, johon lapsi puetaan.

– Mekossa on kasvun varaa: kasteessa ei olla vielä valmiita, vaan saadaan harjoitella, kasvaa, Kimmo selittää. – Ihminen tulee kasteessa uudeksi luomukseksi. Me papit olemme kuin kätilöitä: emme anna elämää, vaan autamme siinä.

– Voima, mikä kasteessa on, on Jumalasta, ei meistä, Teija kertoo. – Kaste muistuttaa, että jokainen lapsi on ihme, ainutlaatuinen ja arvokas. Olemme rakastettuja juuri sellaisina kuin ollaan.

Kimmo muistuttaa, että kasteessa liitytään seurakunnan lisäksi Jumalan yhteyteen. Lapsi uskotaan Taivaan Isän hyvään hoivaan, Jumalan lapseksi.  Kaste on uskon alku.

– Kaste kantaa iänkaikkisuuteen asti. Jumala tahtoo pelastaa meidät ja viedä kerran perille taivaaseen. Kasteessa Jumala kutsuu meidät uskomaan. Se on ansioton rakkauden lahja, jonka armoon voi turvata päivittäin.

– Kaste on kauneimpia rakkauden lahjoja, joita voi antaa, Teija kertoo. – Lapsen siunaaminen yhdessä on herkkä hetki. Samalla siunataan koko perhe.

Kasteen myötä ovi pelastukseen pysyy aina auki.

– Kasteessa tehtävä ristin merkki on kuin vesileima, jonka perusteella Jumala tunnistaa meidät. Me ei itse sitä nähdä, mutta Jumala näkee, Teija havainnollistaa.

Kaste perustuu kastekäskyyn, jonka Jeesus antoi juuri helatorstaina.

– Kaste on ollut kirkon tärkein tehtävä alkukirkon ajoista asti, Kimmo kertoo.

Kuten vauva on suuri lahja, jota halutaan hoitaa, myös uskoa tulee vaalia.

– Tarvitaan uskon ruokaa eli Jumalan sanaa ja seurakuntayhteyttä, Kimmo muistuttaa. – Seurakunnan tarjoamia palveluita kannattaa käyttää – niitä on tarjolla vauvasta vaariin.

Tutustu lisää kasteeseen kaste.fi, kuuntele kastevirsiä kastevirret.fi.

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2022-04-29 08:15:00.0