Tervetuloa Pattijoen käsityöpiiriin, jossa yhdistyvät käsillä tekeminen, yhdessäolo ja lähetystyö!

Kuva viikon juttuun.JPG

Pattijoen seurakuntatalon käsityökaapissa on myynnissä käsityöpiirin tekemiä tuotteita. Pattijoen aluepappi Teija Pitkänen ja Liisa Pyhtilä esittelevät piirin hittituotteita.

Kutimet sujauttavat langasta kudelmaa, jutustelu täyttää huoneen, juodaan kahvit pullan kera ja osallistutaan hartaushetkeen. Pattijoen seurakuntatalolla kokoontuu käsityöpiiri.

Käsityöpiiri kerää varoja Suomen Lähetysseuran kummitoimintaan ja omille kummilapsilleen Tansanian Mwanzassa.

– Tarkoitus on saada Afrikan lapsille koulutusta ja elämään parannusta, kertoo Liisa Pyhtilä.

Varoja hankitaan käsitöitä tekemällä ja myymällä. Monelle pattijokiselle ja raahelaiselle ovat tulleet tutuiksi käsityöpiirin tekemät sukat, pipot, nuket ja muut rakkaudella tehdyt käsityöt. Materiaaleja saadaan seurakunnalta, itse ostamalla ja lahjoituksina.

– Paljon saadaan lahjoituksia. Jotkut tuovat esimerkiksi pusseittain lankoja, Liisa kertoo.

Pattijoen käsityöpiiri perustettiin vuonna 2004 raahelaisen tekstiilisuunnittelija Marjaana Kojo-Eskolan johdolla ja tuolloin otettiin ensimmäinen kummilapsi. Vuonna 2005 varoja oli jo sen verran, että päätettiin ottaa toinenkin – siitä lähtien kummilapsia onkin ollut aina kaksi.

Ensimmäiset kummilapset ovat jo kasvaneet aikuisiksi ja esimerkiksi toinen kummilapsi Jeison on valmistunut insinööriksi – kiitos käsityöpiirin tuen asuntoon, ruokaan, opiskeluun.

– Tämä käsityöpiiri on sillä lailla ihana, että tällä on oikeasti ollut merkitystä. On nähty se ihan konkreettisesti, iloitsee Pattijoen aluepappi Teija Pitkänen. – Työllä on ollut siunausta.

Kummikirjeet kertovat kummilasten kuulumisia ja onpa Mwanzassa vierailtukin.

Käsityöpiiriin kokoontuu joka toinen viikko kymmenkunta henkeä. Piirissä yhdistyvät käsillä tekeminen, yhdessäolo ja auttaminen.

– Lähetystyö on seurakunnan perustehtävä, Liisa miettii.

– Täytyy kehua piiriläisiä, kuinka he tekevät pitkäjänteistä auttamistyötä, kehuu lähetyssihteeri Johanna Hämeenkorpi.

Käsityöpiiriläiset toivottavat kaikki mukaan toimintaan.

– Käsityöpiiri on avoin, otetaan kaikki vastaan. Se olisi toive, että nuoretkin löytäisivät tänne, Liisa innostaa.

– Tämä on hyvän mielen piiri, iloitsee Johanna.

– Vaikka olisi kuinka umpiväsynyt kun tänne tulee, niin lähtee virkistyneenä, vahvistaa Teija.

Jos käsityöt eivät luonnistu, voi auttaa asiakkaana ostamalla käsityöpiirin tuotteita itselle tai lahjaksi. Seuraavan kerran käsityöpiirin tuotteita on myynnissä 5.6. Pattijoella luontokirkon yhteydessä ja kesäkuun lähetysnäyttelyssä. Ostamalla tuotteita saa paitsi rakkaudella tehdyn käsityön, myös ilon siitä, että saa auttaa afrikkalaisia kummilapsia.

Pattijoen käsityöpiiri kokoontuu Pattijoen srk-talon alakerrassa, partiokololla, joka toinen viikko, parittomilla viikoilla.

Yht. hlö. Johanna Hämeenkorpi 040 6710 624

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen