Yhdessä eteenpäin

lauri .jpg

Jatkossa Lauri Haapalalla on enemmän aikaa läheisille, itselle ja harrastuksille. Tässä Lauri-pappa on purjehtien matkalla Oulusta Hailuotoon seuranaan Saija, yksi kuudesta lapsenlapsesta.

- Joka päivä olen kysynyt, onko tämä työ sitä, jota haluan tehdä. Mahdollisuuksia olisi ollut muuallakin, mutta aina arvioinnit ovat päätyneet tähän seurakuntapapin työhön, hän kuvailee.

Sunnuntai 27. lokakuuta on Lauri Haapalalle erityinen päivä. Viimeinen työpäivä alkaa messulla ja läksiäisjuhlalla, jatkuu kastetilaisuudella ja päättyy illalla Tuomas-messuun. Sen jälkeen alkaa laskeutuminen lomien kautta eläkkeelle. Muutos on suuri, sillä seurakuntatyö ja työajattomuus on ollut kokonaisvaltaista ja leimannut sekä papin että hänen lähipiirinsä arkea ja olemista vuosikymmenten ajan.

- Tunnelma on helpottunut ja haikea. Ei ole lukittuja suunnitelmia, vaan jäämme rauhallisesti asumaan Paavolaan ja aika näyttää, siirrytäänkö muualle.

Elämä on lahja, mahdollisuus ja tehtävä. Elämä on uskomaton määrä hajuja, makuja ja tuoksuja, joita kukaan ei pysty kuvaamaan. Elämä on ilon ja surun vaihtelua.

Näitä iloja ja suruja Lauri Haapala on pappina saanut olla jakamassa. Lähes neljänkymmenen pappisvuoden aikana työ on kuljettanut pohjoisimmasta Suomesta Etiopian lähetyskentille ja lopulta tänne Pohjois-Pohjanmaalle Paavolaan.

- Merkittävintä on ollut surevien rinnalla kulkeminen. Se on minulle ominta aluetta. Vuoden kohokohtia ovat aina olleet myös rippileirit ja vaellukset nuorten kanssa. Nuorten kanssa eläminen ja rohkaiseminen elämään kristittynä on aina yhtä innostavaa.

Erilaiset kehittämishankkeet ovat olleet Lauri Haapalalle tärkeitä ja kiinnostavia.

- Keskeistä Lauria on kehittävä työote. Kehittämistyö, vuorovaikutuskulttuuri ja sen kehittäminen, sen kysyminen, että voitaisiinko saada enemmän aikaan vähemmällä. Yksin on vaikeampaa, mutta yhdessä muiden kanssa voi saada paljon aikaiseksi.

Kristillinen usko on jakamista. Hyvä sanoma on tarkoitettu jaettavaksi eteenpäin. Yhteys toisiin ihmisiin on keskeistä.

- Ilojen ja surujen keskellä meillä on vankkumaton tietoisuus siitä, että iso käsi kannattaa meitä ja siinä kämmenellä on hyvä pysyä. Seurakunnan ja kirkon maailmassa pitäisi oppia toimimaan niin, että eri tavallakin ajattelevat ihmiset voisivat kokea oikeuden olla sillä kämmenellä.

Maria Hyväri

Lauri Haapalan lähtöjuhlan messu Paavolan kirkossa su 27.10. klo 10. Tervetuloa!

Thu Oct 17 12:44:00 EEST 2019