Päämääränä terveet, hyvät tilat

kiinteistöpäällikko Ville Salmela.

Ville Salmela on innoissaan uudesta kiinteistöpäällikön tehtävästä: kokonaisvaltaisen ja vastuullisen tehtävänkuvan lisäksi uuden työnantajan rakennuskanta on moninainen, sisältäen vanhoja rakennuksia ja hirsitaloja.

Uusi työ on alkanut tutustumalla seurakunnan kiinteistökantaan, toiminnanohjausjärjestelmiin ja talousasioihin. Ensimmäisellä viikolla Ville vieraili Raahessa, Pattijoella ja Saloisissa tutustumassa henkilökuntaan ja tiloihin, lähiviikkoina ovat vuorossa Vihanti ja Siikajoen kunnan alueet.

– Raahen seurakunnalla on paljon kiinteistöjä ja henkilökuntaa. Olen paikkakuntalainen, joten tiloihin olen päässyt tutustumaan aiemmin seurakuntalaisena tilaisuuksissa käydessä. Henkilökuntaan on ollut mukava tutustua – on tavannut paljon uusia, mukavia ihmisiä.

Uusi työ innostaa Villeä.

– On mukava lähteä aamulla töihin näihin ympyröihin. Seurakunnan toimintaan on haastavaa ja mielenkiintoista perehtyä.

Kiinteistöpäällikön roolin Ville näkee palvelevana, seurakunnan työntekijöiden työtä ja seurakuntalaisten toimintaa tukevana.

– Pyrin tekemään parhaani, että alueen työntekijöillä ja seurakuntalaisilla on terveet ja hyvät tilat käydä seurakunnan tilaisuuksissa ja käyttää tiloja mahdollisimman hyvin; että tilat toimisivat niin kuin on tarkoitettu, ja että työntekijät ja seurakuntalaiset voivat käyttää tiloja turvallisesti.

Seurakunnan viime vuosien suurena ponnistuksena on ollut uuden seurakuntakodin rakentaminen Raaheen. Tämä on siirtänyt muita projekteja eteenpäin.

– Tulevaisuuden tehtävä on priorisoida tulevia hankkeita, että missä järjestyksessä lähdetään niitä tekemään. Pitää tehdä kokonaisuuden arviointia ja miettiä, mikä on taloudellisesti toteutettavissa.

Historiallisten rakennusten lumo

Ville on kotoisin Arkkukarista, jossa hän asuu nykyään perheensä kanssa, kotitalon lähelle rakennetussa talossa. Työurastaan Ville on ollut lähes 20 vuotta SSAB:n palveluksessa. Vuosien aikana hän on ehtinyt tehdä monenlaista.

– Olen ollut työntekijän, työnjohtajan ja asiantuntijan rooleissa. Kokemusta on jokaisesta tehtäväalueesta. Viimeiset vajaat viisi vuotta olen ollut isännöitsijänä. Se antoi pohjan, että pystyi tulemaan tähän tehtävään.

Ville viihtyi SSAB:n työssään hyvin. Seurakunnan kiinteistöpäällikön paikasta hän kiinnostui paitsi kokonaisvaltaisen tehtävänkuvan, myös rakennuskannan moninaisuuden vuoksi: seurakunnalla on mm. seitsemän vanhaa kirkkoa ja kaksi vanhaa pappilaa.

– SSAB:n rakentaminen on teollisuuskiinteistöjen korjaustöitä. Olen kiinnostunut hirsirakentamisesta ja vanhoista rakennuksista. Sitä puolta en päässyt toteuttamaan SSAB:lla.

Työuraansa Ville on rakentanut kehittämällä sekä työnkuvaansa että itseään, kouluttautumalla työn ohessa aina tehtävässä vaadittavalle tasolle.

– Se on kannattanut, että on aktiivinen ja pyrkinyt kehittämään työtä ja itseä koko ajan. Se huomataan ympärillä ja kantaa koko ajan eteenpäin. Tehtävistä on pystynyt aina rakentamaan omannäköisiä.

Seurakuntalaisia Ville kannustaa soittamaan tai käymään toimistolla.

– Jos jokin kiinteistöihin liittyvä askarruttaa mieltä, haluaa kysyä jotain tai tutustua, tervetuloa!

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2024-01-23 14:40:58.0