Pyhäinpäivänä muistelemme edesmenneitä rakkaitamme

muistokynttilät.

Muistokynttilät syttyvät pyhäinpäivänä edesmenneille läheisille. Kuva vuoden 2022 pyhäinpäivän iltajumalanpalveluksesta Raahen kirkosta.

Pyhäinpäiväviikko näkyy seurakunnassa monella tavalla. Musiikki on usein tärkeä lohdutuksen tuoja kaipauksessa ja surussa. Raahen seurakunnassa pyhäinpäiväviikolla pidetään kaksi musiikki-iltaa, joissa kuulemme säveliä kaipaukseen ja suruun. Paavolan kirkossa Lohtumusiikin ilta on keskiviikkona 1.11. klo 18 ja perjantaina 3.11. klo 19 on puolestaan Raahen kirkossa Surumusiikin ilta.

Lauantaina pyhäinpäivänä seurakuntamme kaikissa seitsemässä kirkossa pidetään pyhäinpäivän iltakirkko.  Iltakirkoissa muistetaan erityisesti viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia. Iltakirkon aikana luetaan poisnukkuneiden seurakuntalaisten nimet ja jokaiselle heistä sytytetään oma muistokynttilä. Pyhäinpäivän iltakirkkoihin ovat kaikki lämpimästi tervetulleita osallistumaan.

Seurakuntamme hautausmaat täyttyvät tällä viikolla kynttilöistä. Kaikilla hautausmailla on myös muualle haudattujen muistomerkki, johon voi käydä jättämässä kynttilän läheisen muistolle.

Kuolemaan liittyvät asiat herättävät paljon kysymyksiä ja surua. Surun ja kriisin hetkellä ei ole hyvä jäädä yksin, vaan on tärkeää puhua asiasta jonkun kanssa. Raahen seurakunnassa on sairaalapastori Matti Hanhisuanto, joka on tukenasi erityisesti sairauden ja kuoleman herättämissä kysymyksissä (puh. 040 6710 633). Voit mielellään ottaa yhteyttä myös muihin seurakunnan pappeihin.

Pyhäinpäivä tuo lähelle ihmisen elämän haurauden ja katoavaisuuden. Jokaisen meidän täytyy lähteä täältä. Elämän päivien määrä on yksin Luojamme tiedossa.

Kuoleman varjon maassa kristityllä on kuitenkin toivo. Ikuisen elämän toivo suuntaa katseemme yli hautojen. Kristuksen armoon turvaten jätämme niin poisnukkuneet rakkaamme kuin itsemmekin Jumalan hyvään huomaan. Ilmestyskirjassa taivaasta kerrotaan näin: ”Jumala itse on heidän luonaan ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.” Ilm. 21:4

Teksti: Markus Tuukkanen

Kuva: Veera Baas