Uusi flyygeli huipputasoinen yksilö

kanttori ja uusi flyygeli.

Laadukkaalla, konserttitasoisella flyygelillä on ilo soittaa – ja yhtä lailla ilo kuunnella! Kanttori Jouni Pietiläinen toivottaa seurakuntalaiset tervetulleiksi konsertteihin, kuten Niklas Klaavon tammikuiseen konserttiin.

Raahen suuri seurakuntasali on monessa käytössä hääjuhlista muistotilaisuuksiin, kokoontumisista musiikkitilaisuuksiin. Salin suunnittelussa ja akustiikassa huomioitiin mm. musiikkiesitykset, puheet, laulaminen.

– Sali on monen tekijän kompromissi ja taipuu moneen, kanttori Jouni Pietiläinen kertoo. – Sali on otettu kivasti käyttöön: joka päivä on seurakuntalaisia ja musiikki on monessa mukana. Kaikki nivoutuu yhdeksi kokonaisuudeksi. Salissa on helppo laulaa ja soittaa.

Soittimeksi haluttiin laadukas flyygeli mm. Raahen musiikkiopiston kanssa järjestettäviä konsertteja varten.

– Tämä flyygeli on toiseksi suurinta kokoa, mitä konserttisaleissa on käytössä, ja riittää tähän vallan mainiosti. Voidaan järjestää vaativampiakin konsertteja. Hääjuhlia on paljon, ja nykyisin niissäkin on varsin korkeatasoisia musiikkiesityksiä, jopa pieniä konsertteja.

Uusi Yamaha S7XPE Premium -flyygeli saapui elokuun loppupuolella. Jouni on hyvin tyytyväinen uuteen soittimeen.

– Tämä on äärimmäisen hyvä yksilö, kaunis kirkas sointi. Huippulaatuinen.

Flyygeli on valmistettu käsityönä Japanissa, jossa on pitkät perinteet puutöissä ja soitinvalmistuksessa.

– Japanilainen puukäsityö on maailman arvostetuinta. Tämä flyygeli on hyvin tarkkaa käsityötä ja materiaalit ovat laadukkaat, esimerkiksi kaikupohjat on hyvin tarkkaan valittu.

Pitkäikäinen investointi

Laadukas flyygeli kestää aikaa. Esimerkiksi Oulun Madetojan salin Steinway on reilusti yli satavuotias, mutta Jounin mukaan maailmankuulut pianistit ovat halunneet levyttää sillä ennemmin kuin uudella soittimella.

– Laadukas flyygeli on siitä erikoinen investointi, että muutaman vuoden päästä se on kalliimpi kuin ostaessa. Hyvällä käytöllä, säännöllisellä virityksellä se on todella pitkäikäinen.

Kanttorit huolehtivat siitä, että seurakunnan soittimet pysyvät kunnossa. Esimerkiksi lämpötilat tai kosteus eivät saa vaihdella liikaa.

– Raahessa on kesällä niin kosteaa, että kosteus voi sisälläkin tiivistyä. Talvet ovat taas kuivia. Flyygelin kostutinjärjestelmä kuivattaa soitinta kesällä ja kosteuttaa talvella. Tämä on valmistettu nimenomaan pohjoisen oloja varten.

Flyygelihankinta kilpailutettiin kevättalvella painottaen laatua hinnan edelle. Tarjoukset saatiin seitsemästä flyygelistä. Laatuarvioinnin teki asiantuntijaraati, johon kuuluivat diplomiurkuri ja -pianisti Ismo Hintsala, pianonvirittäjä Eero Koivisto ja kanttori Taija Kaikkonen. Hintoja raati ei tiennyt, jotta arvio olisi objektiivinen.

Lopullisen päätöksen teki kirkkoneuvosto, pohjautuen laatu- ja hintapisteytykseen. Tarjouskilpailun voitti Helsingin Fazer Musiikki. Kilpailusta tehty, perusteettomaksi todettu oikaisupyyntö viivästytti aikataulua niin, ettei uusi flyygeli aivan ehtinyt seurakuntasalin käyttöönottojuhlaan.

– Kaikki tarjotut flyygelit olivat äärimmäisen korkealaatuisia. Oli yllätys, että tarjottiin tämän luokan soitinta.

Raahen seurakunnassa on nyt huippulaadukkaat urut ja flyygeli, mikä on koko seurakunnan onni.

– Kun tilat ja soittimet ovat kunnossa, saadaan hyviä hakijoita kanttoreiksi ja muihin virkoihin.

Jouni hoksauttaa Raahen olevan Suomen vanhimpia urkukaupunkeja.

– Raahe on siitä erikoinen pitäjä, että tänne on tullut erilaisia soittimia aiemmin kuin muualle Suomeen. Laivanvarustajat ovat niitä tuoneet. Musiikki on aina ollut arvossaan. Toivotaan, että tämä perinne jatkuu.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

2023-10-17 14:59:11.0