Kuorolaulu yhdistää yli seurakuntarajojen

Lapsikuorolaiset Lumijoen kirkossa.

Limingan rovastikunnan lapsikuoroja

Lauantaina 16.9. Lumijoen kirkossa kajahti 200 lapsen ja nuoren laulu, kun kymmenen kuoroa rovastikunnan alueelta kokoontui viettämään kuoropäivää. Vastaavaa tapahtumaa ei ole Limingan rovastikunnassa järjestetty pitkään aikaan, jos koskaan.

Kouluttajana kuoropäivässä oli kanttori, kuoropedagogi Ismo Savimäki Hämeenlinna-Vanajan seurakunnasta. Hänen ohjauksessaan kuorolaiset ja kuoronjohtajat saivat paljon vinkkejä kuorossa laulamiseen ja kuoron johtamiseen. Päivä huipentui konserttiin, jossa suurkuoro esitti urkujen, pianon, huilun, viulun ja chimes-kellojen säestyksellä päivän aikana harjoittelemiaan lauluja. Lisäksi saatiin kuulla jokaisen kuoron omia lauluja sekä osallistua yhteisvirsiin. Konsertin tallenne löytyy vielä muutaman päivän ajan Lumijoen seurakunnan YouTube-kanavalta.

Pitempänä perinteenä on ollut kirkkokuorojen Mikkelinpäivän sävelhartaus. Tänä vuonna 90 laulajan joukko ympäri rovastikuntaa saapuu Raaheen.  Esiintymispäivän harjoitusten lisäksi tapana on ollut pitää yhteisharjoitukset jossain alueen seurakunnista, tänä vuonna vuorossa oli Tyrnävä. Sävelhartauden ohjelmassa on kuorolaulujen lisäksi kanttoreiden esityksiä, yhteislaulua sekä hartaus.

Tervetuloa sunnuntaina 1.10. Mikkelinpäivän sävelhartauteen Raahen kirkkoon klo 18.

Teksti ja kuvat: Niina Ylikulju

2023-09-26 14:45:17.0