Lapsiperheille sapuskaa ja säpinää!

Seurakunnan lastenohjaajat olivat ilahtuneita ensimmäisen Sapuskaa ja säpinää -tilaisuuden osanottajien määrästä – paikalle saapui noin 45 henkeä. Lapsia vauvasta 10-vuotiaisiin oli parikymmentä.

– Kiva, että tuli isompiakin lapsia. Selkeästi tultiin koko perheellä, niin kuin oli tarkoituskin, lastenohjaaja Sirpa Määttä kertoo. – Paikalla oli sellaisia perheitä, joita ei olla aiemmin nähty seurakunnan tapahtumissa. Se oli mukavaa.

Lapset ja aikuiset silminnähden viihtyivät ja saatu palaute oli positiivista.

– Ilta-aika mahdollistaa sen, että koko perhe pääsee mukaan, lastenohjaaja Anna-Liisa Salo selventää. – Lapset tuntuivat viihtyvän hyvin.

– Aikuisetkin lähti hyvin mukaan leikkeihin. Oli kiva ilmapiiri, ihmiset oli iloisia ja jutteli keskenään, Sirpa lisää. – Joku kysyi, voisiko tämä olla joka viikko. Sanoin, että jos tämä hyvin menee, niin katsotaan ensi syksynä!

Sapuskaa ja säpinää on aina kuukauden viimeisenä maanantaina kello 17-19. Tapahtuma alkaa ruokailulla ja pienellä hartaushetkellä. Sen jälkeen on vuorossa päivän teeman mukainen leikkihetki. Ensimmäisen tapahtuman teemana olivat laulut ja leikit, syyskuussa on temppurata, lokakuussa askarrellaan isänpäiväksi ja marraskuussa on pikkujoulupuuhaa. Joulun jälkeen jatketaan kevääseen saakka uusin teemoin.

Ilmoittautua ei tarvitse ja paikalla voi olla sen aikaa kuin pystyy.

– Jos haluaa ruokaa, kannattaa saapua viimeistään kello 17.20, Anna-Liisa hoksauttaa. – Saa tulla myös vain syömään, vaikkei ehtisi jäädä leikkimään.

Ruoka on lapsille ilmainen, aikuisilta 3 euroa. Ruokana on esimerkiksi makaronilaatikkoa ja nakkikeittoa, jälkiruokana vaikka jäätelöä.

– Sellaista, mikä on lasten mieleen, hymyilee Sirpa.

Vauvasta vaariin tervetulleita

Sapuskaa ja säpinää sai alkunsa, kun lastenohjaajat istuivat miettimään matalan kynnyksen toimintaa, joka tavoittaisi uusia perheitä. Varhaiskasvatuksen ohjaaja Merja Tuomaala painottaakin ideointia ja uuden kokeilua seurakunnan varhaiskasvatuksessa.

– Kehittävä työote on tärkeä. Saadaan keksiä yhdessä uusia ideoita, millä tavoitetaan perheitä. Kaikki ei toteudu, mutta jotain aina saadaan.

Merja iloitsee, että uusi seurakuntakeskus mahdollistaa ruokailun lastentapahtumissa.

– Tässä on tilat leikkiin ja hyvä keittiö. Vanhassa ei olisi tämä tapahtuma onnistunut.

– Olin heti sitä mieltä, että ehdottomasti pitää olla ruoka, Sirpa kertoo. – Perheille on kiva, että joskus pääsee valmiiseen pöytään.

Sapuskaa ja säpinää -nimen keksi lastenohjaaja Essi Koskela. Nimeksi haluttiin mieleen jäävä, hauska.

– Nimi on tosi hyvä ja iskevä, kertoo hyvin tapahtumasta, Sirpa miettii. – Tavoitteena on, että lapsiperheet saavat tavata toisiaan. Toivotaan, että koko perhe tulee.

– Esimerkiksi perhekerhoissa käy lapsia isovanhempien kanssa, se käy tässäkin. Kaikki on tervetulleita vauvasta vaariin, Anna-Liisa lisää.

Merja, Sirpa ja Anna-Liisa muistuttavat, että lapsille ja lapsiperheille on monenlaista tapahtumaa ympäri laajaa seurakuntaa. Kannattaa siis seurata ilmoituksia ja osallistua.

– Rohkeasti vain mukaan iloiseen seuraan!

Teksti: Kirsi-Maria Hiltunen

2023-09-19 14:41:26.0