Seurakunta kohtaa eläkeikäisiä

Seurakuntakeskuksen iso juhlasali.

Raahen seurakuntakeskuksen juhlasali täyttyy 18.9. iloisesta puheen sorinasta, kun Tähkäkerholaiset aloittavat kerhon syyskautta uudessa tilassa.

Moni eläkkeelle jäänyt viettää aktiivista arkea ja saattaa miettiä, voinko vielä tulla mukaan kerhoon. Jos haluat löytää itsellesi sopivan paikan kokea osallisuutta seurakunnan toimintaan, rohkaisen sinua tulemaan mukaan. Voinnin heikentyessä joku saattaa miettiä, jaksanko vielä osallistua kerhoon. Myös sinua rohkaisen osallistumaan. Kerhoista löytyy auttavia käsiä ja seuraa. Taksikyytiä tarvitsevat voivat olla yhteydessä oman alueen diakoniatyöntekijään ja varata itselleen edestakaisen kyydin 4 € omavastuuhintaan. Kerhoissa on ruokailumahdollisuus 4 € ja kahvit. Ohjelmallinen osuus sisältää hartauden, laulamista ja erilaisten aiheiden käsittelyä. Kerhoissa käy vierailijoita ja joskus teemme retkiä lähialueille.

Raahe-Saloinen-Pattijoki-alueilla syntymäpäiväjuhlat 70-, 75-, 80-, ja 85-vuotiaille järjestetään puolivuosittain. 1.1-30.6 välillä syntyneille järjestetään juhlat keväällä ja 1.7.-31.12 aikana syntyneille syksyllä. Syksyn syntymäpäiväjuhlia vietetään tänä vuonna Raahessa 12.10 ja 13.10. Paavolassa järjestetään syntymäpäiväjuhlat kerran vuodessa 70-, 75-, 80- ja 85-vuotiaille. Vihannissa järjestään syksyllä yhteiset juhlat 70- ja 75-vuotiaille sekä 80-, 85-, 90- ja yli 90-vuotiaille. Syntymäpäiväsankareille lähetetään kutsukirje ennen juhlia. Mikäli kutsu ei jostain syystä tavoita sinua, voit olla yhteydessä diakoniatyöntekijä Marja-Leena Kivilompoloon p.0406710623.

90-vuotiaita ja yli 90-vuotiaita lähestymme onnittelupuhelulla ja voimme käydä tervehdyskäynnillä kotona. Emme aina tavoita puhelimitse päivänsankaria ja kaikkien yhteystietoja ei ole numeropalvelussa. Silloin lähetämme onnittelukortin, jossa on työntekijän puhelinnumero mahdollisia yhteydenottoja varten. Otathan yhteyttä seurakuntaan ennen virallista juhlapäivää, mikäli toivot pappia tai diakoniatyöntekijää vierailemaan syntymäpäiväjuhliisi.

Omaishoitajien keskustelupiiri kokoontuu Raahen seurakuntakeskuksessa kerran kuukaudessa. Mukaan ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat vertaistukea tilanteeseensa. Seurakunta järjestää sururyhmän 1–2 kertaa vuodessa läheisensä menettäneille. Ilmoittautuminen syksyn ryhmään on nyt käynnissä. Vanhustyön keskusliiton käynnistämää vanhustenviikkoa vietetään valtakunnallisesti 1.10–8.10.2023. Tänä vuonna teemana on ”Tehdään iästä numero”.  Osana vanhusten viikon ohjelmaa on muun muassa su 8.10 klo 10 muistimessu Raahen kirkossa yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan Muistiluotsin ja Raahen seudun muistiyhdistyksen kanssa.

Lämpimästi tervetuloa mukaan kaikkeen kerho- ja ryhmätoimintaan!

Teksti ja kuva: Diakonissa Anna Vatjus

Wed Sep 13 08:20:59 EEST 2023