Tervetuloa vapaaehtoiseksi!

vapaaehtoinen ja diakonissa.

Vapaaehtoistyötä tekevä Tuulikki Korpela ja diakonissa Niina Pöyhtäri ja kannustavat mukaan vapaaehtoisten päivään. ”Kannattaa tulla yhdessä kokemaan ja kyselemään. Vapaaehtoinen itse määrittää, miten ja milloin voi osallistua vapaaehtoistehtäviin. Palkkana tästä on toiminnan ilo!”

Raahen seurakunta kutsuu kaikkia vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita mukaan Pelastettuna palvelemaan -tapahtumaan sunnuntaina 10.9. Paavolaan tai Raaheen. Ohjelmaan kuuluu messun ja lounaan lisäksi vapaaehtoistoiminnan esittelyä.

Nyt toista kertaa vietettävästä vapaaehtoisten päivästä toivotaan jokavuotista perinnettä. Tämän vuoden teema ”Pelastettuna palvelemaan” viittaa uskon näkymiseen sekä juhlassa että arjessa.

– Ajatuksena on, että messuun tullaan levähtämään ja kokoontumaan yhteen. Sieltä lähetetään arkeen, jossa uskoa ja kutsumusta eletään todeksi, diakonissa Niina Pöyhtäri kertoo. – Messu on juhlaa ja viikolla on arjen Jumalan palvelusta.

Aamun messussa vapaaehtoiset siunataan tehtäviinsä, jonka jälkeen seurakunta tarjoaa lounaan (laktoositon ja gluteeniton sekä kasvisvaihtoehto). Raahen päiväohjelmassa vapaaehtoistoiminnasta kertovat kappalainen Markus Tuukkanen ja diakonissa Niina Pöyhtäri, Paavolassa kirkkoherra Harri Joensuu sekä kansainvälisen ja vapaaehtoistyön koordinaattori Johanna Hämeenkorpi. Ilmoittautua ei tarvitse.

– Toivotaan, että ihmiset uskaltaisivat tulla mukaan kuulostelemaan. Jos miettii koskeekohan tämä tilaisuus minua, niin se kysymys jo kertoo, että kannattaa tulla.

Vapaaehtoistoimintaa on kehitetty viime vuosina evankelisluterilaisessa kirkossa. Raahen seurakunnassa se on tärkeä osa strategiaa.

– Seurakunta on ihmisistä koostuva yhteisö. Seurakuntalaiset ja me työntekijät tehdään tätä rinta rinnan. Se, miksi ollaan koolla, se on kaikkein tärkeintä.

Iloa ja merkityksellisyyttä

Vapaaehtoisena voi toimia kaikilla seurakunnan työaloilla, kuten jumalanpalveluksessa, diakoniassa, lapsi- ja nuorisotyössä, musiikkitoiminnassa ja hallinnossa. Jokainen voi valita itselleen sopivan toimen ja ajan, jonka pystyy ja haluaa vapaaehtoisuuteen käyttää.

– Toivotaan, että kynnys tulla vapaaehtoiseksi olisi matala; että jokainen voisi tuoda lahjojaan ja aikaansa yhteiseksi hyväksi. Kaikille työaloille kaivattaisiin lisää vapaaehtoisia. Vaikkei pystyisi kuin kerran käymään, niin mukaan vain!

Raahelainen Tuulikki Korpela aloitti seurakunnan vapaaehtoistyön noin kymmenen vuotta sitten keittiöpuolella ja on auttanut mm. lähetyslounailla ja tapahtumissa, kuten piispantarkastuksessa. Säännöllisesti neljä kertaa vuodessa on keittiövuoro tiistaiaterialla eli seurakunnan järjestämässä yhteisöruokailussa.

– Seurakunnan keittiöissä vapaaehtoisten rooli on iso, Niina kiittelee. – Mm. rahastus ja hartaus hoidetaan aterioilla vapaaehtoisten voimin.

Hiljattain Tuulikki on avustanut myös jumalanpalveluksissa tekstinlukijana ja ehtoollisavustajana sekä aloittanut lähetystyön vastuuryhmässä.

– Pikkuhiljaa on kertynyt näitä vapaaehtoistöitä, Tuulikki hymyilee. – Jos kokee, ettei halua olla esillä, keittiö on hyvä paikka aloittaa. Vaikkei olisi ikinä ollut keittiöllä, oppii kyllä. Keittiöhenkilökunta on hyvä opastamaan.

– Vapaaehtoistoiminta ei ole työtä, vaan sen pitäisi tuoda iloa ja merkityksellisyyttä elämään. Kaikki tehtävät ovat yhtä tärkeitä, Niina miettii.

– Täällä ei titteleitä tunneta, Tuulikki vahvistaa.

Teksti ja kuva Kirsi-Maria Hiltunen

2023-09-05 14:31:00.0