Lähetyskynttelikön kynttilät symboloivat rukousta

Kynttelikkö

Pattijoen kirkon lähetyskynttelikkö

Lähetyskynttelikköjen historia Suomessa sai alkunsa vuonna 1977, jolloin Helsingissä järjestettiin kaikkien kirkkokuntien lähetyskongressi. Osallistujia oli ympäri maata ja luennoitsijoita esimerkiksi Bangladeshista ja Hong Kongista.

Lähetyskongressin tunnuksena oli pyöreä  lähetyskynttelikkö – ensimmäinen laatuaan Suomessa. Karttapallomuoto muistuttaa siitä, että Jumalan rakkaus kuuluu kaikille maailmassa. Juhani Pyhtilä osallistui lähetyskongressiin Pattijoen seurakunnan edustajana.

– Lähetyskynttelikkö jäi elämään minulle mieleen, samoin kuin kongressin tunnuslaulu Ylitse kaikkien rajojen. Kerroin kyntteliköstä Missioklupiin, nuorten aikuisten lähetyspiiriin, ja aloimme suunnitella ja valmistaa Pattijoen kirkkoon omaa kynttelikköä.

Koska Pattijoen kirkkoon ei mahdu maapallon muotoista kynttelikköä, päädyttiin ympyrän muotoon.

– Ensimmäisenä tehtiin puinen versio, joka esiteltiin kirkkoneuvostolle. Vuoden 1987 keväällä ruvettiin tekemään varsinaista kynttelikköä koulun teknisen työn tiloissa. Metallityöapua saatiin Missioklupin ulkopuoleltakin.

Pattijoen kirkon lähetyskynttelikköön tehtiin seitsemän paikkaa tuikkukynttilöille.

– Todettiin, että normaalit kynttilät ovat vähän valskeja kirkon kuorissa, jossa ihmiset liikkuvat. Steariinia pakkaa myös olemaan joka paikassa.

Valmis lähetyskynttelikkö kannettiin paikoilleen kirkkoon 19.4.1987 pääsiäisaamun jumalanpalveluksessa.

– Minun käsityksen mukaan Pattijoen kirkon lähetyskynttelikkö on tämän alueen vanhin.

Kynttelikkö sijaitsee kirkon etuosassa.

– Alkuun sijainti oli ongelma, koska ihmisillä tuppaa tulemaan arkuus, ettei uskalla tulla kirkon eteen. Osa ihmisistä on valtuuttanut suntion sytyttämään kynttilän heidän puolestaan. Aina myös löytyy rohkeita, jotka menevät sytyttämään kynttilän.

Kynttilät symboloivat rukousta. Tuikkuja voi ostaa kynttelikön hyllyltä ja laittaa palamaan vapaaseen tuikkupaikkaan. Samalla voi muistaa seurakunnan nimikkolähettejä.

– Tarkoituksena on ennen kaikkea, että ihmiset voisivat hetkeksi hiljentyä ja muistaa heitä, ketkä on lähetystyössä.

Tuikkumaksu laitetaan kynttelikön alla olevaan ristin muotoiseen rahalippaaseen. Saadut rahat käytetään lähetystyöhön seurakunnan nimikkolähettien hyväksi.

Teksti ja kuva: Kirsi-Maria Hiltunen

Sat Jan 15 16:03:31 EET 2022