Raahen seurakunta Oulun aluekeskusrekisterin asiakkaaksi 1.10.2020 alkaen

20200925_083122.jpg

Lokakuun alusta lukien Raahen seurakunta siirtyy Oulun aluekeskusrekisterin asiakkaaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Raahen seurakunnan jäsenrekisterin pito siirtyy Oulun aluekeskusrekisterin hoidettavaksi. Muutoksesta oli eilen kertomassa rekisterin johtaja Veijo Koivula.

Koivula kertoi, että Oulun aluekeskusrekisteri hoitaa jatkossa kaikki Raahen seurakunnan jäsenten avioliiton esteiden tutkinnat, virkatodistukset, sukuselvitykset, sukututkimustilaukset sekä kasteitten, rippikoulun, avioliittoon vihkimisen, avioliiton kirkollisen siunaamisen ja kirkkoon liittymisen rekisteröinnit.

Koivulan mukaan jokaisen Suomen seurakunnan tulee kirkkohallituksen päätöksen perusteella liittyä jonkun aluekeskusrekisterin jäseneksi vuoden 2022 alkuun mennessä.

Kirkkoherra Harri Joensuu puolestaan sanoi, että Raahen seurakunnan osalta tämä syksy on sopiva aika liittyä aluekeskusrekisteriin ja että Oulun aluekeskusrekisteri oli Raahelle luonteva valinta.

Veijo Koivula vakuutti, että seurakuntalaisille muutos ei näy juuri lainkaan. Jo tätä nykyä erilaisten todistusten tilaukset hoidetaan pääsääntöisesti sähköisesti tai puhelimitse, jolloin sillä, missä todistukset tehdään, ei ole juurikaan merkitystä.

Kirkkoherra Harri Joensuu puolestaan kertoi, että Raahen kirkkoherranviraston palvelut pysyvät ennallaan. Jatkossakin kaikki kirkollisten toimitusten varaukset tehdään paikallisesti Raahessa. Kasteesta, avioliittoon vihkimisestä ja hautajaisista sovitaan siis edelleen kirkkoherranviraston kautta joko asioimalla paikan päällä tai puhelimitse.

Eräs muutos on se, että lapsen syntyessä seurakunnan jäsenten koteihin lähetettävä kasteilmoituslomake ja kirje tulevat jatkossa Oulusta.

2020-09-25 09:21:15.0