”Papin työssä olen löytänyt oman paikkani”

heikki pesämaa_THUMB.jpg

Ennen papin työtä Heikki Pesämaa ehti tehdä yhden elämäntyön yrittäjänä liikemaailmassa. Yksi tärkeä osa elämää on ollut myös pesäpallopelaajien valmentaminen Oulussa.

• Tykästyin kovasti rehellisyyteen, vilpittömyyteen ja sitoutumiseen, jota koin joukkueiden kanssa. Tunnelma ja elämäntavan etsiminen alkoi kiehtoa. Totuuden kaipuu sai lähtemään pappistielle, jossa selvitellään totuustematiikkaa kaikkinensa.

Teologian opinnot alkoivat vuonna 2013 ja vuonna 2018 Pesämaa sai pappisvihkimyksen. Ensimmäinen papin tehtävä oli Kemijärven seurakunnassa ja sieltä tie johti Raahen seurakunnan palvelukseen.

• Papin työssä olen löytänyt oman paikkani ja intohimoni. Työ on jatkuvasti uuden aamun aloittamista, koskaan ei tiedä, mitä eteen tulee.

Kaksi kuukautta Siikajoen alueen pappina on sisältänyt paljon uutta – myös vuoden kiireisimmän työrupeaman eli joulun.

• Eräältä vanhalta papilta sain hyvän ohjeen: papilla pitäisi aina olla rukousjoutilaisuutta. Aika rukousjoutilaisuuteen on nyt ollut vähissä, Pesämaa naurahtaa.

Heikki Pesämaa haluaa työssään olla elämänpuolustaja ja tulevaisuuteen katsova. Tärkeintä on tämä hetki ja se aika, mikä on edessäpäin.

• Päädyin ajatukseen, että totuus on hetki miinus historia. Meillä kaikilla on mukana oma historiamme, reppu, joka on täynnä menneitä pettymyksiä, häpeää, pelkoa ja ennakkoluuloja, jotka tekevät repun raskaaksi. Totuus on hetkessä, jota emme koskaan tavoita, koska meillä on tuo menneisyyden reppu. Ainoa reputon on Jeesus Kristus. Hän on se, jota seuraamme, koska hän on totuus.

Mennyttä aikaa ei enää ole, mutta tähän hetkeen ja tulevaisuuteen on mahdollista vaikuttaa.

• Anteeksi antamalla ja kiitollisuudella voi vaikuttaa. Kiitä päivästä jo aamulla, etukäteen.

Maria Hyväri

2020-01-10 15:27:00.0